Slik jobbet Elbilforeningen på veien mot 2025-målet: Norges første klimamål er godt i rute

I 2025 blir hele nybilsalget elektrisk. Norsk elbilforening har jobbet målrettet for å få det til. Slik gjorde vi det “umulige” mulig.
Elbilene rullet ut på norske veier allerede på 90-tallet. Samtidig startet Norsk elbilforening jobben med å utmeisle norsk elbilpolitikk. Den gang var det bare noen få som turte å drømme om at hele nybilsalget en dag skulle være 100 prosent elektrisk.
Utviklingen siden den gang har vært ellevill. Frem mot 2017 innførte Stortinget en rekke fordeler for å få forbrukerne til å ta det miljøvennlige valget om å kjøpe elbil.
Fordelene bidro til å øke elbilsalget år for år, og i Norge har stadig flere trykket elbilen til sitt hjerte.
Per 13. januar er 97 prosent av nybilsalget elektrisk, viser helt ferske tall (du må selv endre til 2025 som året du vil se på).
Stortinget vedtok det “umulige”
Det var tilbake i 2016 at Stortinget enstemmig vedtok målet, og det ble tatt inn i Nasjonal transportplan første gang i 2017:
I 2025 skulle alle nye biler som selges, være nullutslippsbiler.
Det sto ikke «elbil» i det som kalles 2025-målet, men i realiteten er det elbiler det handler om.
Mange mente det var umulig med 100 prosent elbilandel i nybilsalget. Men Elbilforeningen har aldri vært i tvil om at det var mulig. Det handlet bare om vilje og innsats. Nå har vi klart det – sammen!
Støtt Norsk elbilforening i arbeidet for en bedre elbilhverdag – og få en rekke gunstige medlemsfordeler.
Vi har vist verden at elbil er mulig
Norges elbilpolitikk er unik i verden. Ingen andre land har vært i nærheten, selv om flere nå kommer etter.
– Det har i grunnen handlet mest om vilje, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hun setter av mye tid på å fortelle om den norske elbilsuksessen. Det siste året har hun gitt intervjuer til journalister fra alle verdensdeler.
AFP, det internasjonale pressebyrået, skrev nylig om at Norge har fått flere elbiler enn bensinbiler, og at landet nærmet seg hundre prosent elbilandel i nybilsalget.
Saken spredte seg til medier over hele verden.
Og i november 2024 ble hennes innsats som leder av Norsk elbilforening hedret av det anerkjente amerikanske magasinet Time, som plasserte henne på sin topp 100 liste over verdens viktigste klimaledere.
Begrunnelsen var blant annet suksessen med å nå 2025-målet, i tillegg til Norges unike elbilpolitikk.
Nordmenn har kjøpt seg en god bil og kutter utslipp
Å gå fra bensin- og dieselbiler over til elbiler, er en teknologisk revolusjon.
De første elektriske bilene ble utviklet på begynnelsen av 1800-tallet, men på begynnelsen av 1900-tallet startet Ford samlebåndsproduksjonen av biler med forbrenningsmotor.
I 1914 hadde 99 prosent av bilene forbrenningsmotor, og slaget var foreløpig tapt for den elektriske motoren.
Vår tids kanskje største problem kom med klimakrisen. Fossilbilene slipper ut mye CO₂ og klimakrisen krever omstilling fra fossil til fornybar energi.
Vet folk egentlig hva 2025-målet er? Vi tok en tur ut på gata og spurte:
Elbiler representerer mer enn bare et transportmiddel; de er en viktig del av overgangen til en mer bærekraftig fremtid.
Elbiler er derfor mer enn bare biler – de er en nøkkelkomponent i overgangen til en grønnere og mer bærekraftig fremtid.
– Elbilpolitikken er populær fordi det har vært mulig for stadig flere å kjøpe en god, miljøvennlig bil som er gøy å kjøre, til en god pris, sier Christina Bu.
For hver elbil som erstatter en fossilbil kutter vi cirka to tonn CO₂ -utslipp per år.
Vår tidligere finansminister Siv Jensen var skeptisk til både elbiler og 2025-målet i starten. Se hva hun sier nå i denne videoen:
Elbilforeningen har vært ekstra ivrig
Norsk elbilforening har med sine 120 000 medlemmer vært en sentral aktør i arbeidet med å nå 2025-målet.
Elbilforeningen har jobbet for å opprettholde og forsterke elbilpolitikken med virkemidler som momsfritak og redusert engangsavgift for elbiler. Vi må heller ikke glemme hvor viktig arbeidet med en landsdekkende ladeinfrastruktur har vært for hele Norge.
– Vi har hele tiden minnet politikerne om deres eget mål, og vist dem verktøyene som skal til for å nå det, sier Christina Bu.

Aktiv politisk påvirkning og tett arbeid med myndighetene for å sikre at elbilene er førstevalget i bilbutikken, har vært en prioritet for Elbilforeningen.
Gjennom informasjonsarbeid og bevisstgjøring har foreningen også økt engasjementet rundt elbiler og oppmuntret flere til å velge elbil.
Klimamålet er nådd. Kampen er ikke over
Med nesten hundre prosent elbiler i nybilsalget, kan vi skryte av at Norge endelig har nådd et klimamål.
– Det er takket være elbilpolitikken at vi nå kan si at Norge har nådd et viktig klimamål om et helelektrisk nybilsalg. Nå skal vi fortsette å jobbe for at hele bilparken blir elektrisk, sier Christina Bu.
Selv om mye er oppnådd, understreker hun at det fortsatt er viktig å holde trykket oppe for å sikre at hele bilparken, inkludert tungtransport, blir utslippsfri.
For selv om hele nybilsalget nå er elektrisk, er fortsatt over 70 prosent av bilparken fossilbiler. I tillegg har vi fremdeles en lang vei å gå når det gjelder varebiler, busser og tungtransport.
For å nå målet om at hele bilparken blir utslippsfri, må vi fortsette å jobbe sammen – myndigheter, næringsliv og forbrukere. Det krever en kombinasjon av politiske tiltak, teknologisk innovasjon og samfunnsengasjement.
Støtt Norsk elbilforening i arbeidet for en bedre elbilhverdag – og få en rekke gunstige medlemsfordeler.