Hopp til innhold

Voyah Zhiyin avduket: 900 kilometer rekkevidde

BON VOYA(H)GE: Zhiyin er den første rene elbilmodell fra Voyah. Legg merke til grillen under lyktene er nå borte sammenlignet med Voyah Free. Alle foto: Voyah.

Voyah har offisielt avduket sin første rene elbil-modell. Importøren bekrefter at SUVen, som lover imponerende rekkevidde, kommer til Norge.

Den kinesiske elbilprodusenten Voyah åpnet sitt eksklusive showroom sentralt i hovedstaden tilbake i 2022. Bak premium-merket står en av Kinas største bilprodusenter, DongFeng. Den norske importøren Electric Way har eksklusive rettigheter på import, distribusjon og salg i Norge.

Per i dag er det kun Voyah Free som har vært tilgjengelig i Norge. 481 er registrert i Norge siden lanseringen (kilde OFV).

Test av Voyah Free:

Vil gjerne være premium – trenger noen justeringer

Den norske Voyah-porteføljen utvides stadig. MPV (Multi-Purpose Vehicle) Voyah Dream er for lengst lansert i Kina og nå typegodkjent i Europa. Sedanen Passion er også lansert i Kina, men foreløpig ikke godkjent for Europa.

Voyah Dream i Norge:

Luksus for storfamilien

Samtlige Voyah-modeller er bygget på hybridplattformer og tilgjengelig i andre land med fossilmotor.

Denne uken lanserte Voyah deres første rene elbilmodell med det litt utfordrende navnet Zhiyin. Bilen er en såkalt World Car (verdensbil) fra den kinesiske bilprodusenten DongFeng utviklet for globalt salg.

MELLOMSTOR: Voyah Zhiyin måler 4725 mm i lengde, 1900 mm i bredde og 1636 mm i høyde, med en akselavstand på 2900 mm. Dette er noe mindre enn Voyah Free som måler L/B/H 4900/1950/1640mm.

90 mil rekkevidde

Zhiyin skal kunne bestilles med både enkel og dobbel motor, og med enten bak- eller firehjulsdrift.

Bakhjulsdrevne versjoner kommer med enten 215 eller 230 kW elektriske motorer. Begger er utstyrt med et 77 kWt batteri med en antatt rekkevidde på 625 km.

En Long Range utgave kan skryte av 901 km rekkevidde, takket være en 109 kWt batteripakke.

RENERE DESIGN: Dette er den fjerde modellen av Voyah-merket. Det er gjennomgående lys både foran og bak. Foran integreres disse med Voyah-logoen.

Med dobbeltmotormodellen bruker den en 160 kW elektrisk motor både på for- og bakakslene. Den er utstyrt med 77 kWh batteripakken, som skal gi en rekkevidde på 570 km.

Rekkevidde er målt etter den kinesiske CLTC standarden. Den er kjent som noe snillere i utregningen enn WLTP-standarden.

Voyah Zhiyin basert på Dongfengs Electric Smart Secure Architecture (ESSA) med 800V arkitekturplattform. Dette betyr at bilen i teorien skal kunne legge til 515 km på 15 minutter når den hurtiglades.

Den norske importøren Electric Way bekrefter til elbil.dev08.dekodes.no at VOYAH Zhiyin vil komme til Norge, men under et annet navn. Spesifikasjonene for en Europa/Norge-modell er heller ikke klare.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også