Hopp til innhold

Nye regler i EU: Diesel-lastebiler ute av EU innen 2040

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NED MED UTSLIPP: Tungtransporten står for over 25 prosent av klimagassutslippene fra veitransporten i EU. Den skal til livs i nytt regelverk. Illustrasjonsfoto: Nils Gelting Andresen/Klimaetaten i Oslo

EU-parlamentet og EU-rådet har blitt enige om nye C02-mål for tungtransport. Dette skal føre til at så godt som alle dieseldrevne lastebiler blir faset ut innen 2040.

Det er stadig flere som kjøper elektriske lastebiler, men de er fremdeles såpass sjeldne at vi fortsatt skriver om mange av dem som nå satser på det.

Snart transporteres all pant i Sverige utslippsfritt:

Sjekk denne elektriske traileren!

Med de nye EU-målene, vil utviklingen kunne gå raskere. Fremgangsmåten er ikke helt ulik den vi har sett hos personbilene:

Fabrikantene må holde seg under et fast gjennomsnittlig utslipp fordelt på antall solgte lastebiler for å unngå kraftige bøter.

Miljøstiftelsen Transport & Environment (T&E) mener at den nye reguleringen gir europeiske lastebilprodusenter trygghet for hva som kommer til å bli rammebetingelsene, noe som vil være en fordel når de planlegger å produsere elektriske lastebiler.

Historiske tall for nybilsalget i Europa:

Elbiler solgte mer enn dieselbiler i 2023

Foreløpig enighet

Rådet, EUs øverste organ, og EU-parlamentets forhandlere nådde i forrige uke en foreløpig politisk enighet om CO2-utslippsstandarder for tunge kjøretøy.

Reglene skal bidra til å oppfylle EUs klimamål for 2030, 2035 og 2040, som skal ende med klimanøytralitet innen 2050.

EU mener forslaget skal stimulere til raskere overgang og styrket konkurranseevne for nullutslippskjøretøyer i EU. Nå gjenstår bare et formelt vedtak.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Dette blir kravene

De nye reglene sier at lastebiler over 7,5 tonn og busser må kutte gjennomsnittlig utslipp på nye lastebiler med 45 prosent i 2030, 65 prosent i 2035 og 90 prosent i 2040.

Ifølge Transport & Environment motsto forhandlerne press fra fossilindustrien, som ville skape smutthull i målene for e-drivstoff og biodrivstoff.

– EU forteller tydelig lastebilprodusenter når nesten alle kjøretøyene deres må være nullutslipp. Europeiske produsenter har nå klarsignal for å øke produksjonen av elektriske kjøretøy og hydrogenkjøretøy, og slik være klare for utfordringen fra Tesla og kinesiske konkurrenter, sier Fedor Unterlohner i T&E.

Reduksjonsmålene på 15 prosent innen 2025 er allerede fastsatt.

Reglene gjelder for nesten alle nye tunge kjøretøyer, inkludert mindre lastebiler, bybusser og busser – som nå blir underlagt utslippsreduksjonsmål.

Den foreslåtte endringen introduserer et 100 prosents nullutslippsmål for bybusser innen 2035, samtidig som det settes et mellommål på 90 prosent for denne kategorien innen 2030.

Unntakene

  • Små volumprodusenter og kjøretøy som brukes til gruvedrift, skogbruk og landbruk
  • Kjøretøyer til forsvar og brannvesen
  • Kjøretøyer til sivil beskyttelse, offentlig orden og medisinsk behandling
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som 120 000 andre elbilister!

Les også