Tesla får skryt etter NHTSAs undersøkelse av Autopilot
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fant ingen feil etter grundige undersøkelser av ulykken der en Tesla Model S-fører omkom etter å ha kjørt med selvkjøringsteknologien aktivert.
Hovedkonklusjonene fra The U.S. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), som har gjennomført undersøkelsen, er svært positive.
Tesla og deres selvkjøringsteknologi frifinnes fullt ut for feil i forbindelse med ulykken.
Generelt sett vanker det mye skryt i den 13 sider lange rapporten, som påpeker at teknologien øker trafikksikkerheten betydelig.
Mer spesifikt: Uhells- og ulykkeshendelser med Tesla-kjøretøy involvert har falt med nesten 40 prosent siden teknologien ble implementert senhøsten 2014 (se figur).
Vi gjengir her en ren sakprosaisk oversettelse av NHTSA-oppsummeringen:
7. mai 2016 kolliderte en 2015-modell Tesla Model S med en semitrailer i et uregulert kryss på en motorvei vest for Williston i Florida, USA. Ulykken førte til at Tesla-føreren omkom.
Data hentet fra bilen indikerte at:
- Teslaen ble kjørt i Autopilot-modus da ulykken skjedde
- Bilens automatiske nødbremsesystem (AEB) ga verken advarsler eller igangsatte nedbremsing
- Føreren verken bremset, styrte eller gjorde noe annet for å unngå kollisjonen
- AEB-konstruksjon og -ytelse med hensyn til Tesla i samspill med andre biler
- Utfordringer i samspillet mellom menneske og maskin relatert til Autopilot
- Data fra hendelser relatert til Autopilot og AEB
- Endringer Tesla har implementert i Autopilot og AEB siden introduksjon