Både forsikringsselskap og Sjøfartsdirektoratet peker på det samme: – Ingen økt risiko ved frakt av elbil på skip
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mytene florerer om elbiler og risikoen for brann, spesielt under transport. Forsikringsselskapet Skuld oppfordrer til å basere seg på fakta i stedet for spekulasjoner.
– Det er dessverre masse myter om at elbiler er nesten verdens undergang – det er de ikke, fastslo Geir Jørgensen i skipsforsikringsselskapet Skuld da vi møtte ham under Nordic EV Summit nylig.
Med over 30 års erfaring innen maritim frakt har Jørgensen bred oversikt over global kjøretøytransport. Han er også engasjert i flere forskningsprosjekter om brannrisiko og håndtering av kjøretøybranner som involverer litium-ion batterier.
Budskapet fra Jørgensen er enkelt.
– Vi må legge all synsing til side og basere oss på fakta, ikke myter. Risikoen er ikke større med en elbil under transport enn med en vanlig diesel- eller bensindrevet bil, svarer Jørgensen.
Se hele videointervjuet med Jørgensen øverst i saken – der han utdyper risikoen ved frakt av elbil, hvordan man håndterer en eventuell brann, fordelene med elektrisk drevne båter, og hvorfor enkelte norske rederier nekter å ta om bord elbiler.
Jørgensen er for øvrig i godt selskap:
Nylig gikk også Sjøfartsdirektoratet ut med en tilsvarende «friskmelding» av elbiler under sjøtransport, altså med tanke på myten om større brannfare hos elbilene.