Test av Tesla Model X 90D: Brukte mye mindre strøm
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Årstid, føreforhold, kjørestil og forvarming har mye å si for hvor mye rekkevidde du klarer å skvise ut av en elbil. Selv Tesla Model X kan levere meget anstendig forbruk.
Man kan dessuten legge til bruk av varme – og dessuten dekktrykk – som ganske avgjørende faktorer; alle variabler påvirker hverandre negativt eller positivt. Fysikk er et tema det ikke er lett å finte seg utenom når bilens egenvekt passerer 2,4 tonn.
Men dersom man planlegger kjøringen, kjører med lett høyrefot og lar elbilen regenerere strøm i stedet for å bremse fysisk, er det mye å hente.
Denne gang var temperaturen noe høyere (rundt ti grader) enn da jeg testet P90D-utgaven på samme strekning i fjor høst, men det var to avgjørende forskjeller: Underlaget var stort sett tørt, og testbilen var en mer nedtonet utgave 90D-utgave med 20-tommers felger og godmodig dekkdimensjon. P90D har dessuten en sterkere bakmotor (som generelt trekker mer strøm).
Det skulle vise seg å bety stor forbruksforskjell på den faste og omtrent 15 mil lange testrunden fra Drammen til Sigdal via Krødsherad og Vikersund tilbake til Drammen.
I mål med 25 prosent lavere forbruk
Det ble ganske tidlig klart at denne testen ville gi helt andre tall enn forrige gang, og det fortsatte i samme positive spor. Her er de faste mellomtidene (med tall fra forrige test i parentes):
- Mjøndalen (19 km): 1,88 kWh/mil (2,59)
- Hokksund (27,5 km): 1,89 kWh/mil (2,52)
- Åmot (40,5 km): 1,91 kWh/mil (2,58)
- Sigdal (65 km): 1,88 kWh/mil (2,62)
- Krødsherad grense (72 km): 2,09 kWh/mil (2,82)
- Krøderen (77,8 km): 1,97 kWh/mil (2,68)
- Krokstadelva (134 km): 1,85 kWh/mil (2,29)
- Drammen sør (155,2 km): 1,89 kWh/mil (2,45)