Historiske tall: De ti mest solgte elbilene i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nissan LEAF er den ubestridte eneren med rundt 30.000 eksemplarer, BMW i3 har størst vekst og Tesla utgjør kun 14 prosent av elbilbestanden.
ANALYSE: Vi har gjennomgått Motorvognregisteret for å fastslå hvor mange elbiler som finnes på norske veier. Om vi tar med alt, både varebiler og små elbiler registrert som 4-hjuls MC, var tallet ganske nøyaktig 110.000 ved utgangen av første kvartal.
Brorparten av elbilene, nemlig 105.803, var registrert som personbil. Topp ti (se tabell under) utgjør 97.718 av disse, eller drøyt 92 prosent.
Aller flest har Nissan LEAF, som har en historisk markedsandel på nesten 28 prosent og nærmer seg 30.000 solgte med stormskritt. I år er den også den femte mest solgte personbilen (uansett drivstoff) så langt med 1.456 eksemplarer.
På en sterk andreplass følger Volkswagen e-Golf (vår kjøpsveiledning oppdateres om kort tid med den oppgraderte utgaven som er på markedet nå) som ble lansert tre år senere (2014), med rundt 17.000 og en andel på 16 prosent.
Så langt i år er det registrert snart 1.000 eksemplarer, før den oppgraderte er på veien. Inkludert den ladbare GTE-versjonen, er 62,5 prosent av alle registrerte Golf-modeller (2.640) i år ladbare.
Men størst framgang er det uten tvil BMW i3 som har hatt. Etter oppgradering av batteripakken på sensommeren i fjor, har modellen figurert i salgstoppen – og er faktisk den nest mest solgte personbilen i Norge så langt i år (aller øverst i november i fjor).
Dermed er BMW i3 nå den fjerde mest populære elbilen i Norge gjennom tidene.
Interessante nykommere
Tesla Model X hadde totalt 2.154 registreringer ved utgangen av første kvartal (utgjør 2,0 prosent av totalbestanden).
Totalt utgjør Tesla som merke dermed under 14 prosent av elbilbestanden (personbil klasse M1), selv om man ut fra mediebildet ofte skulle tro antallet var langt høyere.
Hyundai IONIQ Electric hadde passert 1.000 registreringer, rettere sagt 1.052, ved utgangen av første kvartal. Det utgjør ganske nøyaktig 1 prosent av totalbestanden.
Den ferskeste statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at 479 av dem er registrert i år, og den elektriske utgaven knuser hybridbroren (ikke ladbar) med 78 prosent andel mot 22 (av totalt 614).
I den nedre enden av statistikken finner vi typiske funfacts. En av dem, mens vi venter på at Toyota skal lansere ren elbil: Det ruller 23 elektriske Toyota RAV4 (årsmodeller fra 2009 til 2013) på norske veier.
Topp 10 elbil i Norge (%-andel av totalbestand i parentes)
- 1 Nissan LEAF: 29.509 (27,8)
- 2 Volkswagen e-Golf: 16.965 (16)
- 3 Tesla Model S: 12.287 (11,6)
- 4 BMW i3: 9.953 (9,4)
- 5 Kia Soul Electric: 7.803 (7,4)
- 6 Volkswagen e-up: 6.982 (6,6)
- 7 Renault Zoe: 4.379 (4,1)
- 8 Mercedes-Benz B250E: 3.967 (3,7)
- 9 Mitsubishi i-MiEV: 3.460 (3,3)
- 10 Peugeot iOn: 2.414 (2,3)