Alle elbilrekorder sto for fall
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Det er fantastisk at elbilene tok en større del av kaka enn både bensin- og dieselbiler i juni. Nesten 18.000 elbiler er registrert i første halvår, og vi får stadig nye elbilister.
Det sier en svært fornøyd generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening etter å ha analysert tallene for første halvår. Før den siste uka i juni spådde vi at den gamle registreringsrekorden fra mars 2015, med både nyregistrerte og bruktimporterte elbiler (cirka 3.800), ville bli slått.
Fasiten fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) overgikk alle forventninger: Hele 3.946 elbiler av totalt 14.228 førstegangsregistrerte personbiler ga en helelektrisk markedsandel på 27,7 prosent (diesel og bensin hadde henholdvis 24 og 23 prosent). Det er en dobling målt mot samme måned i fjor.
– Dette betyr for alvor at elbilen erobrer massemarkedet. Det er dette vi jobber for hver eneste dag, og det er fantastisk at elbilene for første gang kapret en vesentlig større markedsandel enn fossilbilene, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Om vi inkluderer de ladbare hybridene, var den ladbare andelen av markedet i juni over 42 prosent (i første halvår ble den 35 prosent).
Stadig nye elbilister kommer til
Resultatene fra vår egen undersøkelse, Elbilisten 2017, viser også at mange elbileiere er ferske: 35 prosent av de rundt 12.000 som svarte hadde eid elbil i mindre enn ett år.
– Andelen som har eid elbil i tre år eller mer viste seg å være under 20 prosent. Det sier mye om hvor raskt utviklingen går, og om den norske viljen til å prøve ut ny teknologi, fastslår Bu.
Responsen fra markedet i år bekrefter dette.
– I juni fikk vi både måneds- og halvårsrekord for elbilregistreringer. Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler var dessuten på historisk lavt nivå i juni (78 g/km). Hovedgrunnen er først og fremst elbilene – og delvis de ladbare hybridene.
– Årsrekorden for elbilregistreringer, fra 2015, vil uten tvil også bli slått, og legger til at det etter første halvår 2017 er cirka 120.000 elbiler på norske veier.
Slik var den elektriske totaldominansen
Elbilene la faktisk beslag på seks av de sju første plassene (se tabell) blant personbilene. Den mest solgte personbilmodellen så langt i år, er elbilen BMW i3.
– Statistikken bekrefter at det er modellene med mest rekkevidde som er mest populære, og nordmenn står i kø for å få tak i nyhetene, sier Bu, som er spent på hvordan andre halvår blir.
Blant ti på topp i registreringsstatistikken i juni (se tabell), der det kun var én klassisk fossilbil (Skoda Octavia), skjuler det seg også tre ladbare hybrider: Mitsubishi Outlander PHEV (349 av totalt) og Volkswagen Passat GTE (260). 163 utgaver av Golf GTE kom på toppen av 874 elektriske.
For Passatens del var rundt 3/4 ladbare, mens det samme gjaldt 97,5 prosent av alle Outlandere.
Fem rene elbiler blant de 20 mest solgte
Elbilene har også lagt beslag på fem plasser blant de 20 mest solgte personbilene i første halvår, en av dem sågar på førsteplass:
- 1. BMW i3
- 2. Volkswagen e-Golf
- 6. Nissan LEAF
- 13. Tesla Model X
- 14. Renault Zoe.
- Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
- Elbilisten 2017 er den sjette undersøkelsen som er gjennomført.
- Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyd de er med elbilen sin.
- Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 23. april – 2. mai 2017 og sendt ut på epost til over 50.000 elbileiere.
- Over 12.500 personer deltok (24 % svarfrekvens). Deltakerne brukte i gjennomsnitt 18 minutter på å gjennomføre undersøkelsen.