Hopp til innhold

Kollektivfelt-begrensningene i og rundt Oslo: Ny analyse: Foreløpig liten effekt av tiltakene

FORTSATT PÅGANG: Ifølge bomselskapet Fjellinjen har det ikke tiltakene på Osloveiene gitt betydelig nedgang i antall bompasseringer så langt. Foto: Rune Nesheim/Elbil.no.

Bomselskapet Fjellinjen har analysert effekten av stengningen av Ring 1 og elbilforbudet i kollektivfeltene i Oslo-området. Så langt er den liten, ifølge selskapet.

De foreløpige tallene fra bomselskapet tyder på at avgrensningene i Oslo ikke har hatt stor effekt på trafikkmengden så langt.

Som de fleste sikkert har fått med seg er det blitt endringer i Oslo-trafikken i løpet av sommeren. Deler av Ring 1 ble stengt for trafikk og kollektivfeltene ble stengt for elbiler i tre år fremover.

Fjellinjen presenterer nå tall for hvordan trafikkbildet ser ut i deres bomstasjoner, og kort sagt har det ikke blitt spesielt mindre pågang etter endringene.

Ber samferdselsministeren lage en kollektivfeltplan:

– Vi er lei vinglevedtak

Effekten dabber av

Første dagen etter stengningen var endringen merkbar, men ikke veldig stor. Tallene viste 2,5 prosent færre passeringer opp mot samme dag året før.

Ser man an de to siste skoleukene i juni – før kollektivfeltet stengte – sammenlignet med de to første skoleukene i august, var det snakk om en nedgang på 1,3 prosent.

Da vi kom til september, så det ut til at effekten hadde flatet enda mer ut sammenlignet med september i fjor:

KorridorEndring trafikkvolum
sep. 24 – sep. 23
Osloring Vest Mot Sentrum0.9 %
Osloring Øst Mot Sentrum– 0.6 %
Osloring Sør Mot Sentrum0.6 %
Bærumsringen Mot Sentrum– 0.4 %
Bygrense Øst Mot Sentrum3.9 %
Bygrense Sør Mot Sentrum1.0 %
Indre Ring Mot Sentrum– 2.0 %
Kilde: Fjellinjen.no

Fire av syv innfartsårer til Oslo hadde mer trafikk i september 2024 enn i september 2023.

Størst økning var bygrense øst mot sentrum, som gikk opp 3,9 prosent.

I andre enden av spekteret gikk trafikken mest ned i indre ring mot sentrum, med minus to prosent.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Fortsatt tidlig

Stian Strøm Arnesen, trafikkanalytiker i Fjellinjen, har følgende kommentar til tallene:

– Ser man på totalbildet, er endringene så små at trafikkvolumet er på nivå med fjoråret. Antall passeringer virker nærmest upåvirket av tiltakene som er satt inn.

– Det kan se ut til at verken økte takster, struping av kjørefelt eller stengning av Hammersborg- og Vaterlandstunnelen har noen merkbar effekt på trafikkvolumet i områdene hvor Fjellinjen har bomstasjoner, sier han.

– På slutten av året kan vi si mer om langtidseffektene. Derfor må dette ansees som en løypemelding, påpeker Strøm Arnesen.

Rushet forskyves

For september er den mest betydelige endringen når på døgnet passeringene forekommer.

I morgenrushet – som defineres fra 06.00 til 09.00 – gikk antall passeringer ned med 2,6 prosent på hverdager.

– Når vi vet at antallet registreringer over et døgn er nesten uforandret, kan det tyde på at noe trafikk har forskjøvet seg bort fra morgentimene, forklarer Strøm Arnesen.

– Dette samsvarer med medieoppslagene knyttet til køproblematikk mellom Asker og Sandvika, og at trafikken flyter bedre nærmere Oslo, sier han.

For øvrig viser også tallene fra september 2,5 prosent økning i elbiler og 0,6 prosent økning i elvarebiler gjennom deres bomstasjoner i Oslo fra samme måned i fjor.

Bli medlem i dag!

Les også