Hopp til innhold

Oslo kåret til Elbilhovedstaden 2017

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo vant prisen for best elbilpolitikk blant storbyene da Norsk elbilforening kåret Elbilhovedstaden 2017.

– Det er veldig hyggelig å få denne anerkjennelsen. Prisen er til stor inspirasjon for oss å jobbe enda mer, enda hardere og holde tempoet oppe, sa Oslo-ordfører Marianne Borgen da hun stolt mottok prisen Elbilhovedstaden 2017. Kåringen fant sted under Arendalsuka torsdag kveld etter at en fagjury hadde vurdert innsatsen til Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Bergen endte til slutt på en god andreplass. –  Bergen kommer sterkt igjen. Det er inspirerende å se hva Oslo har fått til. Statistikken taler for seg selv, men jeg ser at det er noen ting vi henger etter på. Neste år kan vi presentere helt andre tall på elbiler i egen bilflåte. Vi tar det som inspirasjon og gleder oss til neste fight, sa Geir Steinar Dale, leder Komite for miljø og byutvikling i Bergen kommune etter kåringen. På tredjeplass endte Stavanger representert ved Per A. Torbjørnsen, leder kommunalstyret for miljø og utbygging i Stavanger kommune. Trondheim endte på sisteplass blant storbyene. Vinneren fikk en ladestasjon fra Zaptec som Marianne Borgen ønsket å gi til Kirkens Bymisjon i Oslo. Kåringen fant sted ved at fagjuryen trillet terninger på byene basert på vurderinger av politiske vedtak, praktisk politikk og elbilmarkedet. Fagjuryen besto av Kristin Halvorsen, direktør i CICERO, Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, Ole Henrik Hannisdahl, daglig leder i Grønn Kontakt og Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening. Elbilstatistikken Under finner du oppsummering av elbilstatistikken og elbilpolitikken for de fire storbyene som kjempet om tittelen.
Oslo
  • Utslippskutt: 50 % innen 2020, 95 % innen 2030
  • Fossilfri kollektivtransport i 2020
  • Nullutslippstaxi innen 2021 (10 eltaxier i dag)
  • Nye bygg: Minst 50% ladeplasser, må kunne oppgradere til 100 %
  • Bom: Lav sats fra 2018, økning i 2020
  • Gatelading: 965 plasser. 186 ladepunkt i to ladegarasjer. Samarbeid med private operatører om hurtigladere.
  • Planlagt 150 nye ladepunkter i 2017, inkl. 94 nye ladepunkter i nytt garasjeanlegg
  • Støtteordning og rådgivning for etablering av ladestasjoner i borettslag og sameier
  • Gratis parkering og lading for elbiler
Bergen
  • Utslippskutt: 30 % fra transport innen 2020 Fossilfri i 2030
  • Lading: Tilrettelegging for lading i alle nye og oppgraderte garasjeanlegg
  • Næringsbygg: Alle utendørs parkeringer til skal tilrettelegges for lading
  • Bom: Under halv pris når elbilandelen passerer 20 %
  • Nullutslippssoner: Jobber med å etablere lav- eller nullutslippssoner i alle bydeler
  • Gratis parkering for elbiler på gateplan og halv takst i kommunale parkeringshus
  • Hurtigladere: Etablerte 21 i 2015 på «verdens største universelle hurtigladestasjon» på Danmarks plass sammen med BKK og Hordaland fylke
Stavanger
  • Utslippskutt: 20 prosent innen 2020
  • Nye bygg: 5 % av alle parkeringsplasser i nybygg skal tilrettelegges for lading
  • Halv parkeringsavgift for elbiler på kommunale parkeringsplasser og parkeringshus
  • Parkeringshus: 9 med lademulighet (og ett under oppgradering)
  • Lading: Om lag 50 kommunale ladeplasser og 200 planlagt i 2017
  • To små elektriske renovasjonsbiler for innsamling av avfall i sentrum
  • 5 elbusser i vanlig rute (Kolumbus). To av disse i drift i Stavanger allerede siden 2015
Trondheim
  • Utslippskutt: 10 % reduksjon innen 2020 og 80 prosent innen 2030
  • Lading: Jobbet for sammenhengende ladeinfrastruktur i Green Highway-prosjekt mellom Norge og Sverige siden 2008
  • Tilskudd til ladeinfrastruktur i borettslag og sameier
  • Offentlige anskaffelser: 25 % vekting av miljø i kommunale anskaffelser
  • Bygg: Krav om tilrettelegging for ladestasjoner på større nye bolig- og næringsbygg