Hopp til innhold

Polestar Concept BST på Oslo Motorshow: Monsterbil fra Polestar

DESIGNBOMBE: Polestar BST er en studie i kompromissløst bildesign. Elbil.no møtte Polestar-designer Maxime Célérier for en eksklusiv gjennomgang av hyperbilen på Oslo Motor Show. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no.

Råskinnet BST Concept fra Polestar er på norgesbesøk denne helgen. Kan dette være en forsmak på en ny performance-serie fra Polestar?

BST er kort for ‘Beast’, et navn som signaliserer Polestars sportslige ambisjoner og viser hvordan BST-formelen kan overføres til andre modeller i Polestar-porteføljen.

Historien begynte med en én-til-én Polestar 2, skapt i all hemmelighet av sjef for chassisutvikling, Joakim Rydholm.

Den eksperimentelle elbilen fikk mer kraft, bedre dekk, forsterket fjæring og et avstivningsstag gjennom bagasjerommet. Målet var klart: å teste hvor ekstrem en Polestar 2 kunne bli.

I dag er planen satt:

– Vi kommer til å utvikle en BST-versjon til hver modell Polestar tilbyr, uttalte Polestar i en pressemelding.

FREKK HEKK: Selv om BST er en konseptbil, er alt designet og utviklet for å kunne brukes. ‘Vi ønsket at bilen skulle være troverdig,’ uttalte Polestar til Elbil.no under Oslo Motor Show.

Motorsport-inspirert

BST Concept er en videreutvikling av O2 Concept som ble avduket på Oslo Motor Show 2022.

Bilen har fått et spesiallaget karosseri med en rekke motorsportinspirerte designdetaljer.

Bakskjermene er breddet med rundt 50 mm for å gi bilen bredere sporvidde, og den ruller på 22-tommers smidde lettmetallfelger. Brembo-bremser og keramiske bremseskiver sørger for topp bremseytelse.

Særpregede, ventilerte detaljer pryder panseret, sammen med Polestars karakteristiske ‘blade’-lykter. Likevel er ikke designet ment å være aggressivt:

– Vi ønsket å skape noe med fokus på balanse – sporty, men diskret, forklarte Polestar-designer Maxime Célérier til Elbil.no.

Utviklet til bruk

Motorsporttemaet fortsetter bakover med racinginspirerte detaljer, inkludert en stor bakvinge med hydraulisk justering og en såkalt splitter nederst for bedre luftgjennomstrømning og stabilitet i høy fart.

Men dette er ikke bare for show.

– Alt er utviklet for bruk. Vi ønsket å skape noe troverdig, ikke bare fantasi, opplyser Célérier.

Vi har prøvekjørt Polestar 3:

Diskret, høylytt og sporty

BST Concept er bygget på Polestars PPA platform (Polestar Performance Architecture) som både den kommende Polestar 5 og 6 skal produseres på.

I tillegg til Concept BST finner man Polestar 2 Performance, Polestar 3 og Polestar 4 på Oslo Motorshow til helgen, samt den nye el-terrengsykkel Allebike Elize Polestar Engineered.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Bli medlem i dag!

Les også