Hopp til innhold

Tusen takk til deg som har valgt elbil: Slik har du bidratt til at Norges første klimamål nås

MÅLET OPPNÅDD: Så glade kan man bli når 2025-målet er nådd. Foto: Jamieson Pothecary / Elbilforeningen

Det var en gang et Storting som i 2016 bestemte at nybilsalget i kongeriket skulle være elektrisk i 2025. Mange mente målet var umulig – men du som elbilist har vært med på å gjøre det umulige mulig.  


2025-målet er faktisk litt som et moderne eventyr, med en utrolig utfordring, en stor belønning og en lykkelig slutt, men kampen er langt fra over for Norsk elbilforening.  

Reisen har vært eventyrlig. Fra kun noen få elbiler her og der til cirka 800 000 elbiler på norske veier i 2025.

Utviklingen krones med oppnåelsen av 2025-målet – altså at så godt som alle nye biler som selges nå – er elbiler. 

97 elektrisk akkurat nå

For: Per 13. januar er 97 prosent av nybilsalget elektrisk, viser helt ferske tall (PS: du må selv endre året du vil se på til 2025 om du klikker på lenka).

Og etter 1. april ligger det veldig an til at Norge kryper enda nærmere hundre prosent elbilandel i nybilsalget.

Stortinget har som kjent økt engangsavgiften på nye forurensende biler tre år på rad, og nå øker den på nytt 1. april i år. I tillegg kommer storselgeren Toyota med sin etterlengtede elbilmodell Urban Cruiser til høsten, og da vil nok elbilandelen skyte ytterligere fart.

Men veien hit har – i god eventyrånd – ikke vært foruten en rekke utfordringer. La oss se litt på noe av det som skjedde underveis …

Støtt Norsk elbilforening i arbeidet for en bedre elbilhverdag og få en rekke gunstige medlemsfordeler.

Målet “alle” mente var umulig  

Solberg-regjeringen, med Ketil Solvik Olsen (Frp) som samferdselsminister, presenterte 2025-målet som en del av Nasjonal transportplan (NTP) i 2017.

Da målet ble vedtatt i Stortinget, var mottakelsen ikke stående ovasjon og brede smil. Snarere tvert imot. Mange sa at det var umulig. 

På den optimistiske siden var Norsk elbilforening. En modig medlemsorganisasjon som lenge hadde jobbet lenge for elbilisters beste. De ville kjempe som Askeladden kjempet da han kappspiste med trollet.  

FOR FEM ÅR SIDEN: I 2020 inviterte Elbilforeningen til fest i sine kontorlokaler. Da utgjorde elbilen 10 prosent av den totale bilparken. I dag er tallet 27,7 prosent.

Gode hjelpere – og en kø av utfordringer 

Som i eventyret møtte Elbilforeningen en rekke gode hjelpere på veien – og enda flere utfordringer.  

De gode hjelperne var blant annet en rekke miljøinteresserte politikere, Miljødirektoratet og deg som valgte elbil. 

Utfordringer har det også vært mange av, men disse ble løst på en måter som har bidratt til å gjøre elbilvalget enda enklere, 

I 2017 ville politikerne innføre en egen elbilavgift basert på elbilens vekt, den såkalte «Tesla-avgiften». Den ville ha ødelagt for elbilutviklingen. Heldigvis ble forslaget lagt i skuffen.  

Vet folk egentlig hva 2025-målet er? Vi tok en tur ut på gata og spurte:

Å få til smidig hurtiglading har også hatt sine utfordringer. Elbilforeningen har mange ganger måtte fortelle politikerne hvor vanskelig og tungvint det er å måtte forholde seg til en drøss ulike lade-apper.

I 2023 vedtok endelig Stortinget at alle ladere skulle ha mulighet for kortbetaling. 

Andre utfordringer har bestått i å få innført, og forsvare, diverse tiltak som har gjort det enklere å velge elbil.  

FØR VAR DET GRATIS: Bompengefritak for elbiler var et svært viktig og effektfullt tiltak som bidro til økt elbilsalg for noen år siden.

Viktige tiltak som bidro til at du kjøpte elbil  

Kampen for å gjøre elbil gunstig har vært tøff, men Norsk elbilforening har i samarbeid med en rekke politikere jobbet systematisk for å innføre viktige tiltak:  

1990–2022: Ingen engangsavgift på elbiler 

1996–2021: Ingen årlig trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift) 

1997–2017: Ingen bompenger 

2001–2022: Momsfritak på elbilkjøp 

2005 – : Elbiler får tilgang til kollektivfelt (lokale myndigheter bestemmer) 

2017: «Laderett» for personer borettslag og sameie 

2018–2022: Maksimalt 50 prosent bomtakst for elbiler 

2022: Offentlige anskaffelser må være nullutslippskjøretøy. 

Vår tidligere finansminister Siv Jensen var skeptisk til både elbiler og 2025-målet i starten. Se hva hun sier nå i denne videoen:

Sjekk den eventyrlige utviklingen

Grafene som viser elbilutviklingen i Norge, er knapt til å tro. [Bedre/flere grafer kommer] 

Norsk elbilforening var aldri i tvil om at dette var mulig å få til, takket være gjennomslagene foreningen fikk til – som gjorde det enkelt å velge elbil.  

Som du ser utvikler tallene seg i takt med tiltakene som ble innført for å gjøre elbilhverdagen lettere.

Se mer elbilstatistikk på vår samleside.

Elbil-boom: Fra Think til Tesla

Utviklingen for elbiler i nybilsalget har vært en spennende reise med ulike elbiler på topplisten. 

I 2010 var det den ikoniske Think City som tronet topplisten, med 330 solgte elbiler – av 354 totalt.

I 2023 solgte Tesla Model Y alene 23 088 biler, hele 18 prosent av bilsalget totalt.

POPULÆR I SIN TID: Nissan Leaf har blitt trykket til sitt bryst av det norske elbilfolk.

De som har hatt flest topplasseringer har vært Nissan Leaf (4), Tesla Model Y (3) og Volkswagen e-Golf (3).  


2010 – Think City 

2011 – Mitsubishi i –MiEV 

2012 – 2014 – Nissan Leaf  

2015 – 2017 – Volkswagen e –Golf 

2018 – Nissan Leaf 

2019 – Tesla Model 3 

2020 – Audi e –tron 

2021 – Tesla Model 3 

20222024 – Tesla Model Y 

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) 


Støtt Norsk elbilforening i arbeidet for en bedre elbilhverdag og få en rekke gunstige medlemsfordeler.


Dette er ditt samfunnsbidrag

Er du egentlig klar over alle de ulike måtene du har påvirket samfunnet på positivt?

Før måtte du være ganske modig for å ta elbil-steget, men nå har valget blitt en selvfølge for de fleste. Tusen takk til deg som har elbil. Det har bidratt med mange positive ringvirkninger: 

Slik jobbet Elbilforeningen på veien mot 2025-målet:

Norges første klimamål er godt i rute 

Snipp, snapp, snute, så var eventyret ute?  

Eventyret til Norsk elbilforening er på ingen måte over.  

Vi ser framover, med 2025-målet som en vitamininnsprøytning. Enda flere elbiler skal på veiene, deriblant varebiler og tungtransport.

Og ladeinfrastruktur skal fortsatt bygges ut og Norge skal fortsette å være et foregangsland innen elektriske kjøretøy. Du som elbilist har vist vei – la oss fortsette reisen sammen! 

Vårt viktigste mål fremover er: Senest innen 2040 skal alle kjøretøy på norske veier ha null utslipp.

Støtt Norsk elbilforening i arbeidet for en bedre elbilhverdag og få en rekke gunstige medlemsfordeler.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som 120 000 andre elbilister!