Hopp til innhold

Tidligere finansminister Siv Jensen om elbiler og 2025-målet: – Jeg tenkte: «Dette var et hårete mål»

ELBILENTUSIAST: Selv var hun skeptisk da 2025-målet ble vedtatt, men nå er hun blitt entusiast. Video og foto: Jamieson Pothecary/Elbilforeningen

I 2017 var Siv Jensen finansminister, og med på å vedta 2025-målet. Den gang var hun skeptisk, i dag kjører hun sin tredje elbil.

Vi befinner oss nå i starten av 2025, året da alle nye biler skal være elektriske.

Elbilforeningen inviterte den tidligere finansministeren, som i sin tid var med på å vedta målet, til en liten elbilprat i vår ID. Buzz like før inngangen til dette elbilåret.

Vi fant raskt ut at den tidligere Frp-lederen har blitt elbilentusiast, og hun forteller at hun aldri kommer til å gå tilbake til fossilbil.

Hun kaller det en fryd å kjøre elbil, og ramser opp komfort, stillhet og rask oppvarming som noe av det frydefulle ved en elbil.

ELBIL ER EN FRYD: Siv Jensen er fornøyd med alle fordelene ved elbilen.

Var skeptisk til 2025-målet

Som mangeårig stortingspolitiker og finansminister for FrP var hun altså tett plassert på beslutningene da 2025-målet først ble lansert.

Selv var hun litt skeptisk da det ble vedtatt for første gang i Nasjonal transportplan (NTP) i 2017, og omtaler det som et hårete mål.

– Men det har jo aldri vært dumt å sette seg hårete mål, sier hun.

Du kan se hele intervjuet i videoen øverst.

Dette er 2025-målet

  • Målet innebærer at alle nye personbiler og lette varebiler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Målet ble vedtatt enstemmig av Stortinget i 2016, og tatt inn i Nasjonal transportplan første gang i 2017.
  • Den gang var det mange som var usikre på hvor realistisk målet var, men Norge har, som første land i verden, klart det.
  • Gjennom stabil avgiftspolitikk har politikerne lagt til rette for elbilsatsingen.
  • Resultatet er at klimagassutslippene fra biltrafikken går ned.

Vet folk egentlig hva 2025-målet er? Vi tok en tur ut på gata og spurte:

Bli medlem i dag!

Les også