Hopp til innhold

Bare den råeste utgaven kommer til Norge: Dette koster Alfa Romeo Junior

MILAN-NO?: Alfa Romeos nye el-SUV skulle først ha tilnavnet Milano, men det fikk de ikke lov til. Dermed ble den hetende Junior Veloce i stedet. Foto: Stellantis.

Det klassiske italienske bilmerket Alfa Romeo er etter mye virvar klar med sin første elbil. Og det er bare den råeste utgaven – Veloce – som finner veien hit.

Da Alfa Romeo først annonserte at de skulle lage elbil for et år, gikk den under navnet Milano.

Alfa Romeo Milano varte knapt en uke:

Nå skal Alfas første elbil hete «Junior» i stedet

Det fikk den ikke lov til, som vår artikkel ovenfor antyder, så da ble etter hvert navnet Junior – og hvorfor kan du altså lese over.

I stedet for å lanseres i to motorversjoner på 156 og 240 hk, som tidligere var planen, er det bare den råeste Veloce-utgaven med 280 hestekrefter tas inn til Norge.

– Vi ser frem til å tilby en rålekker elbil med en rekke sportslige detaljer og 280 hestekrefter til en god pris i Norge. Endelig skal norske elbilister få oppleve italiensk kjøreglede, melder Harald Svindseth hos importør Bertel O. Steen.

Fotogen

Alfa Romeos designsenter Centro Stile har gjort Junior så røff som de kan, til tross for at SUV-er gjerne regnes som familiebiler.

Den har lånt elementer fra klassiske modeller som 8C, Giulietta SZ og Giulia TZ. Klarer du å se på bildene under hvor inspirasjonen har manifestert seg?

Prisen er heller ikke avskrekkende. Junior Veloce starter på 418.900 kroner, i tillegg kommer noen tusenlapper i frakt og levering.

Men er den verdt det, sett opp mot ladehastigheten?

100 kW som makseffekt på hurtiglading er ikke veldig raskt i våre dager, men med et lite batteri skal det likevel gå an å få ladet fra 20-80 prosent på under halvtimen.

Og batteriet er ikke veldig stort, akkurat. Det er på 54 kWt, som gir bilen en rekkevidde på 334 km – det er litt snaut sammenlignet med hva konkurrentene leverer i samme segment.

DNA-kjøreprogram

Junior er ikke noen racer på ladestolpen, men på asfalten er det en annen sak. Veloce er italiensk for «rask», noe den ser ut til å levere.

0-100 går unna på 5,9 sekunder og toppfarten er 200 km/t, og altså har du 280 hestekrefter under panseret.

Junior kommer med en såkalt limited slip differensial. Dette er mekanisk låsing av differensialen som sørger for maksimalt grep under akselerasjon og svingkjøring

Bli medlem i dag!

Hvor kjapp du ønsker å være kan du styre selv. Alfa Romeo har delt opp effektstyringen i tre programmer, såkalte DNA.

D «Dynamic» betyr maksimal sportslighet. N «Normal» er for daglig bruk, og A «Advanced» for maksimal energieffektivitet.

Bilen er 4,17 meter lang, 1,78 meter bred og 1,5 meter høy, med en egenvekt på 1590 kg.

Bagasjerommet tar 400 liter, i tillegg har du en frunk foran der du kan ha ladekabler..

Bilen kommer til Norge i april. Prisliste og spesifikasjoner finner du her.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Les også