Hopp til innhold

Elbilandelen i bomringen økte med nesten 7 prosentpoeng i fjor: Skuddår førte til trafikkøkning i Oslo

OPP NESTEN SJU PROSENT I FJOR: Andelen passeringer av elektriske personbiler og elvarebiler i forhold til totalt antall passeringer, var ved utgangen av året i fjor 45,9 prosent – opp fra 39,1 prosent i 2023, viser fersk statistikk fra Fjellinjen. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev08.dekodes.no

Trafikken i hovedstaden har økt med 0,6 prosent sammenlignet med 2023, tross delvis stengt Ring 1 og struping av kollektivfeltet for elbiler.

I 2024 ble det registrert 389 millioner passeringer i Fjellinjens 83 bomstasjoner.

Det er en økning på 0,6 prosent mot 2023.

En viktig del av forklaringen på økningen er av en litt pussig karakter:

– Det er lite som skal til for å påvirke trafikkstatistikken for året. 2024 var et skuddår, og den ekstra dagen tilsvarer halvparten av den totale økningen for året på 0,6 prosent, sier trafikkanalytiker Stian Strøm Arnesen i en pressemelding fra Fjellinjen.

Økte takster for bom og lading fra 2025:

Dette er de nye prisene for elbilister i Oslo

Kraftig økning i helgene

Helt siden pandemien har vi sett tendenser til høyere helgetrafikk enn det som var vanlig før.

Dette ser vi tydelig i desember 2024, der helgetrafikken økte med hele ni prosent mot året før. 

Flere kollektivfelt blir åpne for elbiler i helgene:

Disse fem strekningene rundt Oslo helgeåpnes

I desember ble det registrert 31 millioner passeringer i Fjellinjens bomstasjoner, opp fra 30,2 millioner passeringer i desember 2023.

– Endringen er markant og enda høyere enn det vi har sett tidligere i 2024. Noe av forklaringen var at julaften og nyttårsaften falt på søndager i 2023 mens de i 2024 falt på en tirsdag, som har høyere trafikk enn søndager, sier Arnesen.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Nær 50 prosent nullutslipp

Andelen passeringer av elektriske personbiler og elvarebiler i forhold til totalt antall passeringer, var ved utgangen av året i fjor 45,9 prosent – opp fra 39,1 prosent i 2023.

– Vi har tidligere regnet ut at på nyåret i 2026 vil over 50 prosent av kjøretøyene på veiene i Oslo enten være en elbil eller en elvarebil. Denne beregningen står seg, sier Arnesen i Fjellinjen.

Mer om dette kan du lese her:

Liten trafikknedgang på veiene i Stor-Oslo, men:

Ligger an til å bikke 50 prosent elbilandel i 2025

Tunge nullutslippskjøretøy har derimot bare økt med 0,3 prosentpoeng fra 2023, og utgjør nå 1,3 prosent av totalen.

Dette reflekterer bildet vi nylig skrev om her på elbil.dev08.dekodes.no – nemlig at det i fjor var en en nedgang i salget av elektriske vare- og lastebiler – og at det må tas snarlige politiske grep for å ned andelen forurensende tungtrafikk:

Nedgang for elektriske vare- og lastebiler i 2024:

Slår alarm om satsingen på elektriske nyttekjøretøy

Bli medlem i dag!

Les også