Hopp til innhold

Motstanden mot elektriske varebiler: Gamle sanger om igjen

HENGER ETTER: Salget av elektriske varebiler gikk ned i fjor. Elbilforeningens Christina Bu mener Senterpartiets Ola Borten Moe ikke har lært noe av historien når han argumenter for at vi ikke skal hjelpe elvarebilene med å få skikkelig fotfeste i markedet.

Før sa de at hjemmehjelpen ikke kunne kjøre elbil, nå er det håndverkerne i varebiler de skyver foran seg. Det er gamle sanger om igjen.

Dette er en kommentarartikkel. Den uttrykker skribentens meninger.

Av Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening

Senterpartiets Ola Borten Moe vil ikke satse på elektriske varebiler. Han mener vi må være fornøyde med at ni av ti personbilkjøpere velger elektrisk, og ikke plage håndverkere og andre som trenger varebil med nullutslippsbiler.

Det later til at han ikke er så opptatt av CO2-utslipp eller lokal luftforurensing fra de over 500 000 fossilvarebilene som kjører rundt i byene.

Alt ligger til rette nå

Selv om Borten Moe sier at han er fornøyd med at Norge har kommet langt på elbil, vet vi at Norges elbilsuksess har skjedd på tross av hans politiske råd.

I 2017 tapte han kampen i sitt eget parti om å fjerne elbilfordeler. I år kan Norge feire en viktig seier for personbilene fordi vi ikke hørte på Borten Moe.

Under 30 prosent av nye varebiler var elektriske i 2024, og andelen gikk faktisk ned fra året før. Samtidig som vi feirer for personbilene, må selvfølgelig også ta grep for varebilene.

Tidligere var utvalget av varebiler for dårlig. Nå er ikke dette en unnskyldning lenger. I 2025 er det ventet en rekke nye elektriske modeller på markedet.

Disse gir lengre rekkevidde, økt ladefart og firehjulstrekk. Alt ligger altså til rette for en stor økning i salget.

Problemet er bare at politikken henger etter.

Hvorfor går salget så dårlig?

Knuser myter om elvarebiler

Må slå alarm når tallene går feil vei

Vi har vært der før. Det var labert utvalg av og dårlig rekkevidde på personbiler. Skeptikerne sto i kø og fryktet bruk av pisk for å få folk over på elbiler.

Men så kom modellene, rekkevidden, firehjulstrekkerne og størrelsen. Det var nærliggende å tenke at vi ikke hadde behov for så mange virkemidler lenger.

Men politikerne hadde is i magen, husket på 2025-målsettingen og gjorde ikke som Borten Moe og andre foreslo. De fjernet ikke virkemidlene.

Etter hvert økte de også avgiftene på de forurensende bilene. Nå kan vi feire og være stolte over at Norge går foran og viser vei i elbilpolitikken.

2025-målet om utslippsfritt nybilsalg gjelder også varebiler, det virker bare som om enkelte har glemt det.

I Elbilforeningen har vi lenge skjønt at varebilmålet har vært langt unna, men vi slår alarm når tallene ikke går rette veien, men faktisk viser nedgang.

Når vi vet at en fossil varebil slipper ut dobbel så mye CO2 som en fossil personbil, og at varebilene kjører langt mer, er det virkelig grunn til bekymring av hensyn til både klima og lokal forurensning.

Men vi er klare, vi – klare til å brette opp ermene og tåle kjeft fordi vi vil bruke både gulrot og pisk også for varebilene.

Vi sa kraftig fra da støtteordningen fra Enova ble fjernet i mai 2023. Det var uklokt. Før støtteordningen ble fjernet var el-andelen i varebilsalget på nesten 40 prosent, mens i fjor endte vi altså under 30 prosent.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Vi har kjempet for bompengefritak for elvarebiler, ikke bare i Oslo, men også nasjonalt, og vi har gått foran og presset på for tilgang til kollektivfeltet for denne kjøretøygruppen.

Nasjonal transportplan behandles i Stortinget i dag:

Tapt mulighet for elektriske varebiler

Alle biler har hjul som får samfunnet til å gå rundt

Fossile varebiler sørger for at Norge går rundt. Borten Moe har et viktig poeng der.

Men faktum er at alle biler får Norge til å gå rundt. Sykepleiere som skal på jobb i Førde kjører personbil og bidrar i samfunnsmaskineriet, men har altså skifta til elbil.

Det er det også mange andre som har gjort, og Norge fungerer allikevel. Nå er det på tide at de som kjører varebil gjør det samme.

Bli medlem i dag!

Les også