Sniktitt på nye Tesla Model Y 2025: Kun én ting som ødelegger …
Stiligere, stillere og mer premium – nye Model Y kommer som en julegave som ble borte i posten. Men det er en liten bismak …
Bilen som sådan trenger egentlig ikke noen introduksjon. Over 3,5 millioner Model Y er produsert siden 2021, og i 2023 ble Tesla Model Y verdens mest solgte bil – en status den ser ut til å beholde også i 2024.
Her hjemme er det knapt mulig å kjøre særlig mange meter før man møter en Model Y. Bilen har vært Norges mest solgte bilmodell i både 2022, 2023 og 2024.
I dag ruller mer enn 60.000 Model Y på norske veier, og den har nå passert Nissan Leaf som Norges mest solgte elbil.
Og så har vi selvsagt det faktum at selskapet ledes av en mildt sagt utradisjonell, til tider uberegnelig sjef, med et litt bekymringsfullt forhold til en viss verdensleder – og en høyre hånd som lever sitt eget liv på sitt eget vis.
Nå sporer vi kanskje litt av, men poenget står fast: Det er ikke rart at nettet er i kok når Tesla endelig lanserer en ny versjon av bilen «alle» skal ha.
Og her er den, nye Tesla Model Y.

Sterkere, stivere, lettere
Med tanke på at Tesla-eier Elon Musk er så opptatt av å nå verdensrommet med SpaceX-prosjektet, er det litt overraskende at bilen er oppkalt etter en busk og ikke planeten Jupiter.
Men vent litt, heter den egentlig Juniper? Ifølge Tesla, nei – de stiller seg uforstående til navnets opprinnelse. Nå sporer vi av igjen – tilbake til bilen …
Tesla har tatt i bruk en ny støpemodell i produksjonen av chassiset til Model Y, som reduserer antall deler fra 70 til én.
I praksis gjør dette nye Model Y både raskere og billigere å produsere. For oss betyr det et sterkere, lettere og stivere chassis med bedre kjøreegenskaper. Kjørekomforten er også forbedret med dempingsteknologi fra Model 3.
I tillegg er panelskjøtene, som vi tidligere har kritisert, merkbart forbedret og er nå tettere. Utfallet er ikke bare estetisk, men gir også mindre luftmotstand.

Design: Stilrent
Designen på Model Y har fått et etterlengtet løft. Undertegnede har aldri vært helt fan av Model Y-designet og mener den så ut som en overvektig Model 3.
Model Y 2025 så derimot lovende ut på bilder, og i virkeligheten skuffer den ikke.
Fronten er nå enda lavere, med en ny tredelt lyslist som tar estetikken videre fra Cybertruck og Cybercab. Tydeligvis er dette en ny designretning fra Tesla vi må venne oss til.

Bak finner vi nok en lyslist, hele 1,6 meter bred. Videre er bakluken, spoileren, bakfangeren og diffusoren fullstendig redesignet for forbedret aerodynamikk og høyhastighetsstabilitet.
Totalopplevelsen er at Model Y fremstår bredere, sportsligere og med et mer stilrent uttrykk enn før.
Dessverre ligner den også mer på konkurrentene. Rollene har snudd. Xpengs G6, som vi tidligere følte hadde «kopiert» Tesla, virker det nå som om det er Tesla som hermer etter.

Interiør: Kvalitetsløft
Det virker som Tesla har hørt våre bønner. Vi har aldri vært imponert over Model Ys opplevde kvalitet. Selv om bilen fungerer utmerket i praksis, føltes interiøret litt lite gjennomtenkt, og spesielt midtkonsollen virket kastet sammen.
I nye Model Y har Tesla svart på våre ønsker. Endringene er diskrete, men hjertelig velkomne og oppleves som en solid løft.
Kjørestøy har alltid vært et problem med Model Y, men det skal nå være løst.

Med akustisk glass og nytt lyddempende materiale oppgir Tesla at veistøy, slagstøy, og vindstøy er redusert med 20 prosent. Nye såkalte low-E-glass reflekterer 26 prosent mer solenergi, noe som hjelper med å opprettholde optimal temperatur sammen med et mer effektivt klimaanlegg.
Kupeen er nå innhyllet i nye, slitesterke materialer, inkludert aluminium og tekstil. Lysbar-temaet fra utsiden fortsetter på innsiden, med en omgivelsesbelysningsstripe som strekker seg fra dørene og på tvers av dashboardet.
De to frontsetene er nå ventilerte, og vi opplever at de har fått bedre komfort enn før.
















Billigplastikken er borte fra midtkonsollen, som nå har fått mer solide og presise skyvedører dekket med ekte aluminium.
Ytterligere aluminiumsdetaljer pryder rattet, dør- og instrumentpanel.
Nye Model Y inkluderer både haptiske brytere og fysiske knapper. Det er en glede å se at blinklysspaken er på plass, og Tesla har unngått kilden til frustrasjon med haptiske blinklysknapper på rattet, slik vi opplevde med Model X.

Bakseter: Bedre komfort og underholdning
Passasjerer i baksetet vil glede seg over den 8-tommers store berøringsskjermen bak, som har integrert klimakontroll og underholdningsalternativer, slik vi kjenner fra Model 3 og X.
Vi har tidligere kritisert baksetene for manglende lårstøtte, og igjen har Tesla muligens hørt på oss.

I likhet med forsetene har baksetene fått forbedret komfort. Beltespenner er omplassert for bedre tilgjengelighet, putene er blitt lengre, og sidestøtten er økt.
Setene er nå elektrisk justerbare og har varme.

Pris og konklusjon
Den nye Model Y er nå tilgjengelig for bestilling og starter med en begrenset utgave – Launch Series Long Range med firehjulstrekk.
Prisen er 610.813 kroner, et solid hopp fra startprisen på forrige generasjons Long Range, som lå på 482.631 kroner.
For den prisen får du 20-tommers hjul og en rekkevidde på 568 km, opp fra 533 km (WLTP) med dagens Model Y.

I tillegg er akselerasjonsboost inkludert. Da går 0-100 km/t på 4,3 sekunder istedenfor 5,0. Overraskende nok er topphastigheten senket fra 217 til 201 km/t. Men det har selvsagt ingen praktisk betydning her i Norge.
Er den verdt 100.000 kroner mer? Det er et saftig prishopp som gjør at nye Model Y Long Range plutselig priser seg over en del konkurrenter, og ikke minst mot sin egen Model Y Performance fra forrige generasjon.
Men både utvendig og innvendig har Model Y fått et solid kvalitetsløft, og Tesla har adressert de fleste irritasjonsmomentene fra forrige generasjon. Dette vil nok friste mange ivrige Tesla fanboys.

Det største problemet med Model Y Juniper er Musk selv. Å vinke til andre trafikanter fra en Tesla vil aldri få samme betydning igjen …
Det gjenstår å se om Juniper holder det Tesla lover med forbedrede kjøreegenskaper, lavere rekkevidde, mindre støy og bedre kjørekomfort.
Utleveringer i Europa starter i mars.