Norsk redneck-leder åpner garasjedøren: Der ingen skulle tru at en elbil kunne bu
Mange av oss har skjeletter i skapet, men Redneck-sjef Kristian Gulheim har sitt i garasjen. Artig nok går det på strøm …
Store amerikanske V8-monstre dominerer gårdsplassen vi ruller inn på. Vi befinner oss på i Hadeland-trakten, et område man kanskje kunne tro at mange sier «ha det» også til elbiler.
Vi har nemlig kjørt inn på tunet til Kristian Gulheim, lederen for Norsk Redneck Forening (ja, de skriver det faktisk sånn, i god amerikansk tradisjon).
Elbilforeningen har med andre ord besøkt stedet der ingen skulle tru at en elbil kunne bu.

Elbilforeningens VW ID. Buzz, som har tatt oss hit, fremstår nærmest som en leketøybil i denne forsamlingen.
Men overraskende nok er Kristian ikke bare (motvillig?) klar over at elbiler blir stadig vanligere – han er også en av mange som har bidratt til at vi er i ferd med å nå 2025-målet.
Altså målet om at hele nybilsalget fra i år av bare skal bestå av nullutslippsbiler.
For Kristian, han har nemlig en elbil i garasjen selv.

Gjemt bort i garasjen
– Den er heldigvis møkkete, så dere kan se at jeg ikke tar så godt vare på den, flirer Kristian.
Han har nettopp åpnet garasjeporten og avslørt pendlerbilen sin, en Kia e-Niro. Han beskriver kjøreopplevelsen som «å tygge ugress», men medgir at elbilen byr på flere fordeler.

– Jeg kommer betydelig billigere ut med elbilen enn med bensinbilen. Og jeg er klar over at elbil har veldig stor effekt på lokal luftforurensning i byene, men på verdensbasis tror jeg ikke det utgjør en dråpe i havet engang om vi kjører elbiler, diesebiler eller bensinbiler her hjemme, sier han blant annet.
Vi sier uansett takk til Kristian for at han velger elbil i hverdagen.
PS: Elbilen i garasjen er ikke den eneste overraskelsen han byr på. Hva det andre er, kan du finne ut av til sist i videoen øverst i denne artikkelen.
Dette er 2025-målet …
- Målet innebærer at alle nye personbiler og lette varebiler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Målet ble vedtatt enstemmig av Stortinget i 2016, og tatt inn i Nasjonal transportplan første gang i 2017.
- Den gang var det mange som var usikre på hvor realistisk målet var, men Norge har, som første land i verden, klart det.
- Gjennom stabil avgiftspolitikk har politikerne lagt til rette for elbilsatsingen.
- Resultatet er at klimagassutslippene fra biltrafikken går ned.
