Sjekk videoen fra premieren som viser vanvittig luksus: Bekreftet at Xpeng X9 tas inn til Norge

Xpeng bekrefter nå at X9 tas inn til landet, og varsler «business-class» for alle om bord. Men prisen er foreløpig også der oppe i det blå. Sjekk vår video av doningen nedenfor.
I dag har Xpengs sjuseter X9 europapremiere, og det skjer på Lillestrøm i forbindelse med bilmessen eCar Expo.
Vi har tidligere skrevet om doningen, men begge gangene måtte vi sette et stort spørsmålstegn ved om bilen noen gang ville bli tatt inn til Norge:

Xpeng viser sin elektriske sjuseter X9:
Kaller den sitt nye «flaggskip» – usikkert om den kommer hit
Tester først responsen i Norge
Men i dag er det altså klart: Til Norge kommer den, også i videre forstand enn at den vises på bilmessen i Lillestrøm denne helgen.
Og ikke bare det: Norge blir det første markedet i Europa hvor modellen setter sine fire hjul og testes ut på fotfolket.
Og Xpeng slår på stortromma når de i dag presenterer bilen i en pressemelding:
«Sjelden har betegnelsen revolusjon passet bedre for en ny elbil, men det er nettopp det Xpeng X9 er i familiebilsegmentet. For med kraftige ytelser, imponerende kjøreegenskaper, overdådig luksus og et hav av plass setter nykommeren fyr på «må-ha-følelsen.»
Må ha-følelsen, ja. Det gjenstår fremdeles å se hvordan bilen vekker måkenes ska-ha-respons, for å si det med salige Odd Børretzen.
Går langt, lader raskt
Modellen er ikke typegodkjent for Europa ennå, men de kinesiske spesifikasjonene har vi:
Der opererer de med sin såkalte og litt optimistiske CLTC-rekkevidde (i motsetning til WLTP, som vi bruker her hjemme). Den er her målt til en rekkevidde på opp mot 705 kilometer.
Dette blir litt som å stikke fingeren i lufta, men skal vi våge oss på et anslag, betyr det nok at WLTP-rekkevidden hos oss vil havne i området rundt 600 kilometer.
Hurtiglading skal gå unna på rundt 20 minutter fra 10-80 prosent, med en maksimal ladeeffekt på opp mot 330 kW.
7-seteren skal kunne akselerere fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder.
Firehjulstrekk og firehjulsstyring
Bilen har firehjulstrekk og to-kammers luftfjæring, og bakkeklaringen kan justeres helt opp til 22 cm.
Lengden på 5,3 meter og akselavstand på 316 cm skulle tilsi utfordringer med å snu bilen i bytrafikk, men det har Xpeng løst ved å tilføre firehjulsstyring.
Dermed er svingradiusen på 10,8 meter.
Kjøleskap/varmeskap
I baksetene kan passasjerene glo på en 21,4-tommers skjerm, som vippes ned fra taket.
Alt mens de sitter i de såkalte zero-gravity-setene, som med rett innstilling angivelig skal gi følelsen av å være vektløs.
Mat og drikke kan enten holdes varm eller kjølig takket være skapet som kan justeres fra en til 50 grader.
Bagasjerommet kan selv med alle sju seter i bruk kan du stable inntil 755 liter bagasje bak alle setene.
Med fire seter i bruk øker tallet til 2554 liter.
Fakta: Xpeng X9
- Blir tilgjengelig med firehjulsdrift
- Maksimal ladeeffekt: 330 kW
- Batteristørrelse: 101,5 kWt
- Hurtiglading: 10-80 prosent på 20 minutter
- Lengde/bredde/høyde: 529,3/198,8/178,5 cm
- Bagasjerom: 2.554 liter (med fire seter i bruk)
* Alle data er gjenstand for endelig typegodkjenning, melder Xpeng
Xpeng X9 står utstilt på elbil-utstillingen eCar Expo, som avholdes på Nova Spektrum på Lillestrøm 7.-9. februar.