Hopp til innhold

Topptung åpning av den første Enova-støttede tungbil-ladestasjonen: – Dette er starten på et offensivt år

FIRE LADEPUNKT: Hos Circle K-stasjonen ved Sekkelsten langs E18 utenfor Askim kan fire tunge kjøretøy lade med 400 kW effekt hver. Foto: Sveinung Kvalø / elbil.dev08.dekodes.no.

I løpet av året skal 30 nye Enova-støttede ladestasjoner for lastebiler åpne. Denne Circle K-stasjonen utenfor Askim ble den aller første.

Det ble storstilt feiring da ladestasjonen for tunge kjøretøy på Circle K Sekkelsten utenfor Askim ble åpnet.

På programmet sto blant annet kakespising, snorklipping og en rekke taler.

HVILKEN MINISTER FIKK KLIPPE SNOREN? Fra venstre: Administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, Europa-direktør i Circle K, Hans-Olav Høidahl og administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Knut Gravråk. Foto: Sveinung Kvalø / elbil.dev08.dekodes.no.

Nasjonalt ladenettverk i sikte

Sommeren 2023 lanserte Enova støtteprogrammet «Underveislading for tunge kjøretøy». På forhånd hadde Statens vegvesen laget en ladeplan hvor strekninger, arealer, strømtilgang og behov var kartlagt.

Målet var å bygge et nettverk med offentlig tilgjengelige ladestasjoner langs riksveinettet i Norge.

Drøyt halvannet år senere står altså den første ladestasjonen klar, og Enova forventer at 30 av de 48 ladestasjonene de hittil har støttet, åpner i løpet av 2025.

– Dette er starten på et offensivt år, sa Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.

Må ha med lastebilene for å nå klimamålene

Regjeringen har de siste årene satset stort på elektrifisering av tungtransporten, blant annet gjennom statsforetaket Enova.

Under åpningen holdt både klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tale.

Begge var tydelige på at utslippene fra tungtransportsektoren må ned.

– Vi er veldig glade for at ladeinfrastrukturen nå er i ferd med å komme på plass, sa Andreas Bjelland Eriksen, klima- og miljøminister.

Også Norges Lastebileier-Forbund (NLF) var på plass på åpningen. De påpekte at det ironisk nok ikke var et godt tegn at to ministre var på plass for å klippe snor.

– Vi gleder oss til dette blir mer vanlig. At det åpnes ladestasjoner for lastebiler uten at det er spesielt og enestående, sa Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

GLAD FOR AT UTBYGGINGEN ER I GANG: Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, holdt tale under åpningen. Foto: Sveinung Kvalø / elbil.dev08.dekodes.no.

Blant NLF sine medlemmer blir mangelen på lade- og fylleinfrastruktur trukket fram som største barrieren for å gå over til nullutslippsbiler.  

Selv om dette var den første ladestasjoner som er støttet av Enova, har elbil.dev08.dekodes.no allerede dekket åpningen av en flere andre ladestasjoner for tunge kjøretøy, blant annet denne:

Nå åpnes det stadig flere ladestasjoner for tunge kjøretøy:

Her kan du lade lastebilen din

Høna eller egget?

Utbygging av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy blir ofte beskrevet som et klassisk høna eller egget-dilemma:

Lastebileiere vil ikke kjøpe elektriske lastebiler uten at det finnes et godt ladetilbud, og ladeselskapene vil ikke investere i ladestasjoner uten at det finnes kunder.

– For oss er det klart at ladetilbudet må komme først, sa Gravråk.

Det har nok også Circle K skjønt. De har søkt om og fått støtte til å bygge ut ladestasjoner for tunge kjøretøy en rekke steder i landet.

I tillegg har de enkelte steder bygget lastebillading for egen regning, blant annet på Vinstra, hvor to ladepunkter sto ferdig tidligere i år.

TOPPTUNG ÅPNING: Hvor mange (blide) menn trengs for å åpne en ladestasjon for tunge kjøretøy? Minst to ministre, en Europa-direktør, en ordfører og to administrerende direktører, ser det ut til. Foto: Maren Hemsett / elbil.dev08.dekodes.no.

Nå gjenstår det bare å se hvordan utviklingen av ladetilbudet vil påvirke salget av elektriske lastebiler i 2025.

Nedgang for elektriske vare- og lastebiler i 2024:

Slår alarm om satsingen på elektriske nyttekjøretøy

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Bli medlem i dag!

Les også