Vi tar en titt på Renault 4 E-Tech: Hipp retro på Norges-besøk
Renault 4 E-Tech ligger an til å bli en kultbil for den som vil ha noe spesielt. Et alternativ til Mini, kanskje?
Nye Renault 4 ble for første gang vist i Norge på eCarExpo i Lillestrøm forrige helg.
Vi tok turen og for å vise deg hvordan den ser ut, både inni og utenpå. Sjekk videoen øverst i saken.
Historisk storselger
Renault 4 kom i sin tid som et svar på ikoniske Citroën 2CV. Begge var så enkle som det var mulig å få dem.
Faktisk fantes det en kort periode en Renault 3 uten de bakerste siderutene, uten krom i fronten, med et enkelt rør som støtfanger og bare én vindusvisker.
Mer utstyr var ikke å finne. Varmeapparat måtte du betale ekstra for.

Allerede da var den lille Renault 4 en superpraktisk bil med kombibakluke og nedfellbare bakseter.
Karosseriet var det samme da de la ned produksjonen av modellen i 1994 som da de startet i 1961.
Da hadde Renault solgt 8 135 424 eksemplarer av denne modellen fordelt over fem kontinenter i over hundre land.

Kommer i år
Du kan fortsatt se hint av gamle Renault 4 i den nye formgivningen, men svært lite.
Grillen kan minne om den siste plastikkgrillen, et hint av den rare bakruta på C-stolpen er der, samt den rett avskårne hekken.
Ellers ser den langt mer sporty ut, først og fremst med svære hjul og artige lykter.

Innvendig minner den mest av alt om Renault Megane og Scenic. Det samme rattet og rikelig to 10-tommers skjermer, assistert av Google.
Skal være praktisk
Renault forsøker å finne en knagg å hekte Renault 4 E-Tech på, og det skal være at den er praktisk, som forgjengeren.
Den er i hvert fall kul. Bilen på messa har jeans-stoff på dashbord, dører og seter.

Riktig hva dette skal være i forhold til modellene de allerede har, er ikke godt å si. Vi ser en 5-dørs kombi som måler 4,14 i lengde med en akselavstand på 2,62 meter.
Den har et 420 liters bagasjerom og 40/60 foldbar bakseterygg, inkludert det 35 liter store rommet under gulvet i tillegg til knagger og smårom.

De viser mange muligheter for sprelske farge- og interiørvalg, samt makrellboks-tak.
Dette fremstår mer som et forsøk på moteikon à la Mini, primært for det sydeuropeiske markedet.
I tillegg lanseres også retrobilene Renault 5 og Clio. Felles for de alle er at bakseteplassen er marginal for voksne.

Små batterier
Du velger mellom et batteri på 40 eller 52 kWt, med motorer på 120 (225 Nm) og 150 hk (255 NMm) som trekker forhjula.
Minste batteripakke får en rekkevidde på 300 kilometer, den største 400.

Ladehastigheten er på moderate 100 kW for det store og 80 for det lille batteriet – og bilene er klargjort for V2L og V2G, så man kan bruke den som en powerbank også.
Hva vi kan anta om pris
Vi vet foreløpig ikke noe om pris på Renault 4, men prisene for Renault 5 ble sluppet på eCarExpo. De to modellene deler teknologi og batteripakke, er omtrent like store og tilbyr det samme.
Renault 5 fås foreløpig i fire utgaver og prisene varierer mellom 249.900 kroner og 319.900.
Renault 4 bør havne i omtrent samme prisområdet.