Hopp til innhold

Renault frigir patent: Nå kan batteribranner slukkes på ti minutter

RIV OPP BAKSETET: I bakkant av batteriet finnes en luke som gir tilgang til batteriet. Foto og video: Renault

Renault oppfordrer alle til å bruke deres åpne patent for brannluke i bilbatterier.

Renault har over flere år jobbet aktivt med branntjenesten for å gjøre bilene sikrere og enklere å ha med å gjøre under ulykker. Sammen har de prosjektet Time Fighters.

Som et ledd i dette samarbeidet har Renault utstyrt sine elbilbatterier med et spesielt tilgangspunkt for redningstjenesten i tilfelle høyspentbatteriet begynner å brenne.

ÅPEN: Renault oppfordrer alle til å bruke patenten.

Gjennom et spesielt tilgangspunkt kalt Fireman Access blir det mulig å slukke et batteri med ukontrollerbar oppvarming på under 10 minutter. I tillegg sparer det store mengder vann i slukkingsarbeidet.

Til nå har det vært vanlig å senke hele bilen i en konteiner med vann og la den stå der et døgn.

Utrykningsleder i brannvesenet om bilbranner:

– Elbiler er langt tryggere

Nå frigir Renault patenten og oppfordrer andre bilprodusenter og aktører innen bilindustrien til å bruke den.

Fireman Access er utviklet i samarbeid med brannvesenet og er installert i el- og hybridbiler fra Renault, Dacia, Alpine og Mobilize.

Om flere bruker patenten er i så fall nok et argument mot elbilen snart en saga blott.

Bli medlem i dag!

Les også