Hopp til innhold

Slik går det med det elektriske nybilsalget i Norden: Danskene setter ny elbilrekord

BESTSELGER: Det var nok deilig å selge Toyota i Danmark og Norge, hvor BZ4X toppet nybilsalget for januar. En danskregistrert Toyota BZ4X var dessverre ikke til stede da bildet over ble tatt. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.dev08.dekodes.no

Danmark har for alvor hektet seg på elbilrevolusjonen, mens svenskene og finnene har for tiden kjørt seg litt fast.

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) slapp nylig tall for nybilsalget i de nordiske landene for januar.

Norge havnet som vi tidligere har skrevet om på nok en skyhøy elbilandel, men den store overraskelsen finner vi når vi ser på de andre nordiske landene.

Her fyker nemlig Danmark opp til rekordhøye 64,3 prosent.

96 prosent elbilandel i nybilsalget januar 2025:

Nå er det grunn til å feire!

Danskene satser

Danskene har altså for alvor begynt å kjøpe elbiler. Direktør i OFV, Øyvind Solberg Thorsen, mener at bruken av insentiver er like avgjørende der som det har vært i Norge:

– I januar 2024 var elbilandelen i nybilsalget i Danmark 35 prosent, mens den i januar i år var på hele 64 prosent, sier han.

– Det er en formidabel økning, og vi har sett veksten komme sakte, men sikkert i Danmark gjennom hele fjoråret. Ønsker man virkelig en elektrifisering også i Sverige og Finland, så kan de norske og danske grepene være et tydelig signal om hva som må til.

Norske dataOFV.no , Danske dataBilstatistik.dkSvenske dataBilstatistik.seFinske datavalueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.

I Danmark var det, som i Norge, Toyota BZ4X og Volkswagen ID.4 som solgte mest i januar.

Tre nye utgaver er sluppet:

Nye Model Y fra under 500.000 kroner

Norge i tet

I Norge var elbilandelen altså som forventet høy, med 95,8 prosent blant nye personbiler.

Det var slettes ikke få som kjøpte ny bil på nyåret, 9 343 biler fant sine eiere i januar. En økning på 82 prosent fra samme måned året før.

Det tolkes som et klart tegn på at nordmenn er mer optimistiske for økonomien sin i påvente av varslede rentekutt.

– Det samlede nybilsalget her hjemme i januar var høyt sammenlignet med samme måned i fjor. Det er positivt at folk nå vender tilbake bilbutikkene og gjerne vil realisere ønsket om en ny bil, sier Solberg Thorsen.

–Det er bra for miljøet, nye biler er både tryggere og bedre, og vi trenger en utskifting av bilparken vår, som nå har en gjennomsnittsalder på rundt 11,5 år.

OFV mener at det jevnt over kommer til å selges mer bil i år og tipper 135 000 nybiler ved årsslutt. I 2024 endte vi på i underkant av 129.000 solgte nybiler her hjemme.

Bli medlem i dag!

Svensk stillstand

Nybilsalget gikk også bedre i Sverige, med 19 592 nye personbilregistreringer, en økning på 14 prosent.

Antall elbiler økte med 15 prosent, men andelen i nybilsalget står rolig og var kun på 29 prosent i januar. Året før lå den på 28,7 i samme måned.

Etanolbilene har hatt derimot hatt en oppsving.

– De ble femdoblet i antall, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.

Norske dataOFV.no , Danske dataBilstatistik.dkSvenske dataBilstatistik.seFinske datavalueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.

Han forklarer at det ikke handler om en spesiell teknisk utvikling eller modelltilbud, men at regjeringen fra og med 1. februar stengte smutthullet som har gitt etanolbiler svært lave avgifter.

– Dermed ble den mest populære nye personbilen i Sverige i januar den etanolkonverterte Subaru Outback, sier Peters.

Hvorfor står det stille i Sverige?

Den tidligere storselgeren Tesla Model Y havnet på 6.plass i Norge og Danmark, men i Sverige og Finland fantes ikke Tesla på topp ti-listene i januar.

Sammen med biodrivstoffsbilen til Subaru, var Volvos hybride XC60 i teten.

Vi hørte med den svenske elbilorganisasjonen ElbilSverige, og ba dem forklare den svenske stillstanden i det siste.

– Vi har en regjering som er avhengige av et støtteparti som hater elbiler, kommenterer Magnus Johansson, leder i ElbilSverige – og sikter til Sverigedemokraterna, som mindretallsregjeringen bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna og Liberalerna henter støtte fra.

– Mange har vendt Tesla ryggen etter Elon Musks uttalelser og politiske engasjement, samt påtrykk fra fagforeningene grunnet konflikten mellom Tesla og IF Metall.

Han belyser også at politiske avgjørelser får konsekvenser for elbilsalget, da skatt på bensin og diesel har gått ned, og avgifter for strøm har gått opp.

– Jeg vil også legge til en skjevfordelt prissetting på strøm der Nord-Sverige er billigst og prisen blir høyere jo lenger sør man kommer, supplerer nestleder Kjell Norden.

– Videre ser det ut til at svenske politikere heller sender strømmen utenlands, noe som rammer forbrukerne, spesielt de som bor i de sørlige regionene, med blant annet trusler om rasjonering. Politikken går også ut på å favorisere fossile drivstoffer fremfor miljøvennlige alternativer, fortsetter Norden.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Finsk usikkerhet

I Finland ser vi at elbilandelen har en marginal økning fra 24,2 prosent i januar 2024 til 28,6 prosent i år.

Totalsalget av biler er dog labert, det ble kun solgt 5 742 nye biler i de tusen sjøers land i januar, en nedgang på nesten 13 prosent.

Her domineres topp ti-listen av hybridbiler, som er mer gunstige å kjøpe i Finland for øyeblikket.

Les også