Hopp til innhold

Smart synergi-løsning ved ladestasjon på kaia i Oslo: Denne laderen gir strøm til lastebiler, busser OG Hurtigruta

TRÅR OPP NYTT REVIR PÅ REVIERKAIA: Her ser du en av de ti hurtigladerne som står på Revierkaia i Oslo. Ladestasjonen er øremerket for elektriske busser og lastebiler, og innimellom for å gi landstrøm til Hurtigruta. Alle foto: Magnus Lundstein / Klimaoslo

Omtrent hver tredje uke vil de ti hurtigladerne på Revierkaia i Oslo gi landstrøm til Hurtigruta – resten av tiden skal elektriske busser og lastebiler bruke ladestasjonen.

Sentralt i Oslo står en splitter ny, og helt spesiell ladestasjon. Her er det ti hurtigladere, alle med 400 kW effekt.

Den ligger på Revierkaia i hovedstaden, og er verdens første hurtigladestasjon som tester ut sambruk og energifleksibilitet, melder Oslo kommune på sin egen klimanettside.

Energi-synergi: Ladestrøm og landstrøm – hånd i hånd

Ladestasjonen supplerer de eksisterende hurtigladestasjonene for tungtransport i byen.

Egne ladestasjoner for denne kjøretøygruppen har det så smått begynt å dukke opp noen av de siste par årene, som denne på Alnabru i Oslo, som åpnet i august i fjor:

Landets største ladestasjon for lastebiler åpnet:

Her kan 10 lastebiler lade samtidig

Men ladestasjonen på Revierkaia tilbyr likevel en helt unik bruk av strømkapasiteten i området.

Fra hurtigladestasjonen er det nemlig etablert en forbindelse lenger ut på kaia, som blant annet kan gi landstrøm til Hurtigruta.

– Hurtigruta vil kreve mye strøm, men på svært få tidspunkt. Derfor er sambruk med lading av tungtransport en god utnyttelse av kapasiteten. Dette er effektiv og smart bruk av strømkapasiteten i området, sier Jens Eirik Hagen, fagsjef for energiomstilling i Oslo Havn. 

STRØMMENDE GRATULASJONER: Jens Eirik Hagen i Oslo Havn ogJonas Berg Thurmann fra Bymiljøetaten i Oslo gratulerer hverandre med en smart løsning.

Stadig flere elektriske turbusser i Oslo

Utbyggingen av hurtigladere til tungtransport er som nevnt i gang i Oslo.

Og det trengs. I 2024 var det 40 hurtigladere i hovedstaden til elektriske lastebiler og busser, og i år kommer det flere.

Et godt utbygd hurtigladenett er derfor en forutsetning for å elektrifisere tungtransporten, siden de fleste i denne kjøretøygruppen trenger å hurtiglade i løpet av arbeidsdagen.

Lars Gravråk

Lynladere for elektriske lastebiler:

Nå kan tungtransporten lade i Oslo Havn

– Når både Hurtigruta og tungtransporten nå har fått tilgang til landstrøm og hurtiglading på Revierkaia er det et solid bidrag med tanke på å realisere nullutslippsvisjonen for Oslo, sier Hagen i Oslo Havn.

Oslo er blant verdens mest klimabevisste og miljøambisiøse byer, og innen 2030 skal byen fjerne 95 prosent av klimagassutslippene.

I Oslo havn skal utslippene ned med 85 prosent i samme periode, og på sikt bli utslippsfri både på land og på sjøen.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Laderne på Revierkaia er etablert i samarbeid mellom Bymiljøetaten og Oslo Havn. Det er den danske operatøren Stella Energy som har levert laderne til hele prosjekt.

Med sin sentrumsnære plassering forventes den nye ladestasjonen å være spesielt attraktiv for elektriske turbusser som skal frakte turister til Oslos severdigheter.

OsloBuss staker ut kursen for elektriske turbusser:

– Dette er vår elektriske månelanding

Og elektriske turbusser blir det stadig flere av. I 2024 var 68 prosent av langdistansebussene registrert i Oslo elektriske.

Å kunne hurtiglade på Revierkaia vil derfor være et knalltilbud til nettopp disse.

Hurtigruta på Oslo-besøk

  • Hurtigruta Trollfjord har tolv planlagte anløp til Revierkaia i 2025.
  • Fem anløp skjer i perioden fra januar til april, mens de øvrige anløpene skjer fra september og fram til nyttår.
  • Hurtigruta anløper vanligvis 08:00 og drar igjen samme kveld 18:00.
Bli medlem i dag!

Les også