Test av Zeekr X Privilege AWD: Et romsligere Volvo-alternativ
Zeekr X deler komponenter med EX30, men tilbyr mer plass i baksetet. Men er det nok til å få folk over?
Zeekr er et av mange bilmerker som er eid av Geely. Der finner vi blant annet også Volvo, Polestar og Lotus, som alle er representert i Norge.

Bilmerket er bare fire år gammelt, men har straks sju modeller i Kina.
De ønsker å fremstå som et svensk merke, med design- og teknologisenter i Gøteborg, sammen med Volvo, Polestar og Lynk & Co.
Men sistnevnte er altså i likhet med Zeekr og de andre vi nevner bilmerker under den kinesiske Geely-paraplyen.
Zeekr X – oppsummert
Pluss
- Krefter
- Hengerfeste
- Nyttelast
Minus
- Forbruk
- Ladehastighet
- Tilgjengelighet
Hva slags bil er dette?
Zeekr X er en kompakt SUV med en lengde på 4,45 meter og akselavstand på 2,75 meter.
Den deler plattform (SEA) med Volvo EX30 og Smart #1 og tilbys både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Vi tester firehjulstrekkeren.

Seter: Mange funksjoner
Den europeiske varianten har tonet det litt ned i forhold til den kinesiske versjonen.
Den mangler blant annet at skjermen forflyttes over til passasjeren med et sveip, den motoriserte midtkonsollen, liggestolen med fotskammel for passasjeren og kjøleskapet til passasjerene baki.

Det betyr at de leser den europeiske folkesjelen ganske greit.
Men bilen har klima med to soner, setene har varme, 10-veis elektrisk justering og verdens merkeligste massasje, som mer er en kilende vibrering. Fører har også kjøling i setet.

Vi får overraskende dyp sittestilling om vi vil, men som vanlig savner de lengste av oss lenger sittepute med mer lårstøtte.
Det oppvarmede rattet er justerbart i fire retninger, men jeg skulle gjerne hatt det nærmere kroppen.
Interiør: Mange egne valg
Interiøret er minimalistisk, men med tilløp til luksuselementer i form av messingfinish på særegne knapper.
Dørsidene føles litt for enkle, selv om de er lyssatt av mønster som illustrerer skylinen i byen Ningbo, som er hovedkvarteret til Zeekr.

Heldigvis for Zeekr, er hovedkonkurrenten Volvo også veldig spartansk inni.
Informasjonen kommer via et head-up-display som tilsvarer 24,3 tommer, en hovedskjerm på 14,6 tommer og en instrumentskjerm på 8,8.
For første gang opplever jeg et head-up display som vibrerer foran meg. Smått forstyrrende.
Og det gir deg flyvende piler når du bruker navigasjon.

Foran deg har du en 8,8-tommer med valgfri visning på høyre side. Vi savner en kjørecomputer man kan nullstille.
Hovedskjermen på 14,6 tommer er lett å like. Du har en nedtrekksmeny der du velger favorittfunksjonene dine, blant annet varsel for trøtthet, fart og filskifte.
Du kan også velge fire forskjellige favorittknapper i en rute nederst på skjermen. Det gjør den enkel i daglig bruk. Trådløst Apple CarPlay/Android Auto er selvfølgelig på plass.

Midtkonsollen er enkel og smal, men med velfungerende ladeplate og en eiendommelig koppholder. Sjekk filmen vi har laget.
Hanskerommet er merkelig nok borte, men du får i stedet en knagg til å henge veska di på i midten.

Baksetet: Det lille ekstra
Jeg er fortsatt 1,89 meter og får plass bak meg selv, men høyt gulv og flatt sete gjør at man får null lårstøtte og en rar sittestilling.
Døråpningen er også litt smal. Baksiden av forsetene er i dekorativ hardplast og har noen merkelige lommer.
Gulvet er flatt, og USB/USB-C er på plass både foran og bak.

Ventilasjonsdysene er i B-stolpen, men baksetet har ikke egen klimasone.
Det er til sammen tre Isofix-fester, så denne bilen er praktisk for barnefamiliene.
Bagasjerom og nyttelast
Bak den elektrisk betjente bakluka, finner du et bagasjerom på 362 liter. Med setene nede øker volumet til 1182 liter.
Betraktelig større enn i Volvo EX30 (318/904 liter), men potensielt mindre enn Smart #1, som har et baksete på skinner som gir deg 320-401 liters bagasjerom.
Under gulvet har du ekstra bagasjeplass, men på grunn av utformingen, får du ikke et flatt gulv om du tar bort gulvplata.

Som de andre vi nevnte, har Zeekr X en bitteliten frunk på 15 liter.
Hengervekta er på praktiske 1.600 kilo og du kan ha 75 liter på taket, så Zeekr X tikker av på mange praktiske egenskaper.
Kjøreegenskaper
Bilen har svært skjøre nøkler, så vi bruker appen i stedet.
Men da må du altså låse/låse opp bilen i appen. Den gjør det ikke av seg selv når du nærmer deg bilen.

Dørhåndtakene er verd en setning. En klaff åpner seg utvendig og du putter hånda inn i et hull. Greit nok.
Innvendig er trykknappen for åpning et helt annet sted enn selve håndtaket. Det er litt merkeligere.
Zeekr X deler motor og batteri med de andre på plattformen.
428 hester og 543 Nm i dreiemoment i kombinasjon med et mykt oppsatt understell og styring med rikelig styreutslag og nærmest uten tilbakemelding, gir en livat og litt upresis kjøreopplevelse, særlig på svingete veier.
Når gassresponsen i tillegg er treig på oppslipp i Sport-programmet og bremsefølelsen heller ikke er av de mest presise, gir den kanskje ikke den samme gøyale følelsen som Smart Brabus eller Volvo EX30.
Men du får absolutt en artig, kvikk bil, som kanskje helst liker å cruise.
Det er mye tåke og høy luftfuktighet under testperioden og vi opplever at bilen sliter med å holde rutene duggfrie i Auto-funksjon. Du kan oppleve å måtte bruke defroster innimellom, eller å justere klimaanlegget manuelt.

Som vanlig på asiatiske biler, får du mange varsler. De fleste slås enkelt av i nevnte nedtrekksmeny, men må blinklyslyden være så sinnssykt høy?
Bortsett fra dette, er støynivået lavt.
Lyden kommer fra velrenomerte Yamaha, men lyden bak de fancy lyssatte gitrene er tynnere enn vi regnet med.
Radioen er enkel i bruk og dersom du legger inn favoritter, styrer du den fra høyre rattknapp.
Ikke selvkjørende
Zeekr bygger selvkjørende taxier for Waymo og X har fem kameraer og 17 radarer som skal holde deg på veien.

To klikk ned med girhendelen skal gi selvkjøring, men det funker bare på motorvei. Den kobler veldig fort ut på norsk riksvegnett, selv om den har opptegnede linjer i displayet.
Adaptiv fartsholder funker greit, men dersom veien blir litt svingete, bremser den kraftig opp og blir ubehagelig i bruk.
Og selv om bilen har mange justeringsmuligheter, kan du verken slå av funksjonen med nedbremsing i sving eller gi mulighet for noe høyere fart når du velger at den kjører etter fartsgrensene selv.

Bilen forutser heller ikke nye fartsgrenser, så den bremser ikke ned til ny hastighet før etter den har passert skiltet. Det kan gi noen kroner i bot.
Et annet irritasjonsmoment er at den slår av lyden på radioen om den føler du gjør noe galt.
Rekkevidde
Med 64 kWt netto (69 brutto) kan man ikke forvente enorm rekkevidde. Firehjulstrekkeren som vi kjører er oppgitt med 425 km WLTP.
Bakhjulstrekkeren får bare 21 kilometer mer og er bare 45.000 billigere, så det blir neppe mange som velger den.
Oppgitt forbruk er 1,75 kWt på mila og når vi gjennomfører landeveisrunden i ferdig oppvarmet bil med utetemp mellom 2 og 5 grader, ender forbruket på 1,7 kWt på mila. Husk at vi ikke beregner ladetap, slik WLTP-målestandarden gjør.
På motorveien i jevnt 100 km/t får vi et forbruk på 2 kWt på mila.
Lading: Imponerer ikke
Maks ladehastighet fra Zeekr er moderate 158 kWt. Før ladetesten har vi kjørt 300 kilometer, og siden de tilbyr manuell forvarming (hurra), har vi aktivert den 25 minutter før ladestoppet.
Vi ser via vår medbragte Aviloo-boks at batteritemperaturen har steget fra 23,3 til 26,9 grader idet vi plugger inn ladekontakten.
Vi oppnår raskt 160 kWt som toppeffekt, men den daler raskt også. Hele ladeøkta fra 2-90 prosent tar 44 minutter. Vi bruker 25:30 fra 10-80.

Konklusjon, pris og konkurrenter
Det pakker seg opp med konkurrenter i segmentet kompakt-SUV.
Zeekr er et forholdsvis blankt kapittel både i Kina og Norge, men X er relativ komplett med sprek firehjulsdrift, rikelig med utstyr, gøyale løsninger, god plass, høy nyttelast og bra hengervekt.
Ulempen er tilgjengeligheten. Foreløpig har de bare tre utsalgssteder, som riktignok i nær fremtid skal utvides til seks.
Konkurrentene i kompaktklassen:
Prisen på 482.000 kroner for testbilen er ikke avskrekkende sett opp mot konkurrentene, som også består av en del helt nye bilmerker.
Zeekr ønsker å være et premiummerke, men det er en posisjon det er vanskelig oppnå uten en historie å vise til.
En viktig faktor for Zeekrs X muligheter for suksess i Norge, er faktisk Toyota – vi vet foreløpig ikke hvilken pris Toyota legger seg på med det som til høsten forventes å bli bestselgeren i segmentet, Urban Cruiser.
