Prisøkningen på dagtid for gatelading i Oslo: – Dette kan umulig være gjennomtenkt

Politikernes prisøkning for kommunal gatelading på dagtid i Oslo skaper harme.
På Oslo kommunes ladestolper ble det fra nyttår 75 prosent dyrere å lade elbilen på dagtid. Prisen for en time økte brått fra 20 til 35 kroner.
Nå skaper prisøkningen frustrasjon blant oslofolk som har elbil, men ikke egen parkeringsplass. De er nemlig avhengig av et godt gateladetilbud for å få ladet elbilen.
– Vi får nesten daglig henvendelser fra medlemmer som er kjempefrustrert, sier generalsekretær i Elbilforeningen Christina Bu.
Elbil.no skrev om prisøkningen i fjor høst:
– En gigatabbe
En av de som har kontaktet Elbilforeningen er Jo Gaare, elbilist bosatt på Hasle.
Han ble først intervjuet i Avisa Oslo. Til elbil.dev08.dekodes.no sier han:
– Dette kan umulig være gjennomtenkt. Politikere som ikke forstår gatelading har gjort en gigatabbe igjen. Lading på dagtid på kommunens ladestolper har blitt nesten dobbelt så dyrt som hurtiglading.

Han benytter seg heller av hurtiglading hvis han må lade på dagtid, men det kommer med en bismak:
– Istedenfor å saktelade på gata, tar jeg opp en plass på en hurtigladestasjon som kunne vært brukt av en yrkessjåfør i elbil. Det er kjipt, sier han.
Han tror problemet vil bli verre:
– Når flere etter hvert forstår hvor dyrt kommunal gatelading er på dagtid, vil disse stolpene stå ubrukt, mens det blir kø på hurtigladestasjonene.
Fullstendig uhørt
Gaare er langt fra den eneste elbilisten som er frustrert. Flere har tatt kontakt med Elbilforeningen.
«Dette er fullstendig uhørt», skriver et medlem i en e-post til foreningen.
Et annet medlem synes det er urimelig at gatelading skal koste så mye, sammenlignet med hva folk med egen hjemmelader, og strømstøtte, betaler for å lade sin elbil.
Noen påpeker også at de i tillegg til å betale for lading også må betale for beboerparkering.
– Når det er mangel på ladepunkter har en ikke nødvendigvis friheten til å lade om natten. Folk opplever det som urimelig når det i prinsippet er dyrere med kommunale lading enn hva kommersielle aktører tar, sier Bu i Elbilforeningen.

Følger parkeringsprisen
Til Avisa Oslo sier Sara Teige Kalsås, rådgiver for e-mobilitet i Bymiljøetaten, at prisene for gatelading er politisk bestemt. Hun sier også at:
– Ladeprisene følger i dag de generelle parkeringsprisene.
Det er et av problemene, ifølge elbilist Jo Gaare:
– De må slutte å tenke på parkeringsprisen som det viktigste. Det er kostnaden for strømmen som må legge grunnlaget for prisen, mener han.
Akkurat det er Christina Bu i Elbilforeningen enig i:
– Elbilforeningen har lenge foreslått for Oslo kommune å heller ta betalt per kilowattime istedenfor per time man står og lader, sier hun.
Kalsås i Bymiljøetaten opplyser til Avisa Oslo at det ligger et forslag til politisk behandling om ny prismodell, hvor en av problemstillingene er om strøm eller parkeringstid skal ligge til grunn.
Og politikerne tar seg god tid:
Håper de lytter
Gaare har et håp om at politikerne lytter til innspillene:
– De har jo tidligere justert prisen, så jeg håper de lytter også denne gangen. Den kan umulig være så vanskelig å gå over til prismodell basert på kilowattimer, sier han.
Christina Bu advarer mot en potensiell ladekrise om ikke noe gjøres i Oslo. En ting handler om å ta en fornuftig pris, men det handler også om å ha et tilstrekkelig antall kommunale ladere:
– Vi har over lenger tid forsøkt å fortelle hvor viktig gateladetilbudet er. Politikerne skjønner tilsynelatende ikke at mange ikke har egen garasjeplass, og at disse er avhengig av gateladere.
Til Avisa Oslo sier Kalsås i Bymiljøetaten at det er store geografiske forskjeller internt i Oslo, men at de planlegger for en styrking av ladetilbudet.
– De må komme i gang, dette er det største hindret for at Oslo skal nå sine klimamål, kommenterer Bu.