Mercedes-Benz GLC: Snart klar med arvtakeren til EQC

Nytt designspråk, rask lading og mer energieffektive batterier er stikkord.
Mercedes har rotet voldsomt med navnebruken de siste årene. Elbilene har gått fra å hete Mercedes-Benz til Mercedes-EQ og tilbake igjen.
De har også gått fra tradisjonelle bokstavkombinasjoner, som er innviklet nok i seg selv, til EQA, EQB osv. Det reverseres også.
Men nå har de elektriske versjonene tilleggsbetegnelsen «with EQ-Technology. Det siste blir i praksis fjernet.
Den nye navnstrategien så vi først i Mercedes G 580. Neste ut er GLC. Den erstatter dagens EQC.
Helt ny … eller?
Pressemeldingen forteller ingenting om bilen er basert på dagens fossile GLC, som kom i 2023 – eller om den er helt ny. Mye tyder på det første, akkurat som EQC som egentlig er bygget på datidens GLC.
Ut fra de maskerte bildene blir i så fall forskjellene mer enn bare lukket grill og litt annen bakende.
Bilen ser betydelig glattere ut i fasongen, og så vidt vi kan se er også hjulbuer og andre profiler helt annerledes.

Den får blant annet skjulte dørhåndtak, og baklyktene avslører at de får samme design som kommende EQA. Da får den sikkert lignende front også.
Rask lading
Det er ikke mye info vi får fra pressemeldingen, men nå utføres det tester i kalde omgivelser i Arjeplog i Sverige.
For samtidig som GLC bygges på dagens EQC, sier Mercedes at den bygges på elektrisk plattform, trolig MB.EA-plattformen til kommende C-klasse, en plattform med 800 volt arkitektur.
Det betyr at dersom du treffer på riktig lynlader, kan du oppnå ladehastighet opp mot 320 kW, noe som virker å være den nye gullstandarden i Tyskland. Porsche leverer Taycan med denne ladehastigheten.

Toppmodellen skal ha en cellekjemi som oppnår «høy energitetthet», uten at Mercedes utdyper det nærmere. Uansett vil den gi lenger rekkevidde og et lettere batteri.
De opplyser også at varmepumpe som utnytter spillvarme fra motorer, batterier og omgivelsesluft blir standard.
Forvarming av batterier før lading er allerede på plass i eksisterende modeller og blir selvsagt også standard her.
Bilen får selvfølgelig firehjulsdrift og hekkmotoren skal ha en totrinns girkasse.
Testingen
Mercedes har et svært anlegg med verkstedhaller og flere baner og løyper med opptil 20 prosent stigning tilgjengelig i Arjeplog.
Der skal bilene oppleve temperaturer under 25 kuldegrader. Over 500 enkeltvise tester er en del av prøveprogrammet for en ny Mercedes-modell.
Neste år?
Vi vet foreløpig ikke når bilen kommer, men den er trolig ikke langt unna.
Vi regner med å se bilen i slutten av året eller starten på 2026.
De naturligste konkurrentene blir Audi Q6 e-tron og kommende BMW Neue klasse SUV.