Konseptmodellen Toyota Land Cruiser Se er vist frem: Blir ikonet elektrisk?
Toyotas elektriske konseptmodell Land Cruiser SE er over fem meter lang – og antyder slutt på rammebygg og mer luksus.
Toyota har vært tilbakeholdne med elbiler helt til de siste par årene.
Foreløpig har de kun bZ4X ute i salgshallene, i tillegg til varebilene, som er utviklet og produsert av Stellantis.
Senere i år kommer Urban Cruiser, og neste år får de elektriske C-HR+ i sortimentet. Og da har de dekket de viktige B-, C- og D-segmentene for SUV-er.

Men da vi var på Toyotas årlige Kenshiki-forum i forrige uke, viste de også en fem meter lang, sportslig og lekker offroader med navnet Land Cruiser Se.
Konseptet er ikke nytt – det ble først vist på Tokyo Motor Show i fjor.
Flere Land Cruisere
Det er ikke så lett å holde rede på hva som egentlig er en Land Cruiser. Europa fikk en helt ny Land Cruiser i fjor, men dette var bare én av tre Land Cruisere som selges samtidig i verden.

Australia er et av markedene som har alle tre.
Der skiller de mellom Land Cruiser Prado, som er den modellen vi har her hjemme, Land Cruiser 300, som er en litt større og kraftigere versjon, og klassikeren Land Cruiser 70, som – bortsett fra en liten facelift – stort sett er den samme arbeidshesten som har vært i salg i flere tiår.
Luksusversjon
Det elektriske konseptet ser ut til å gå i en ganske annen retning. Her har man forlatt rammebygg, og utformingen er mer avslepen og luksuriøs – mer stor SUV enn offroader.

Man kunne kanskje både håpe og ønske at navnet Land Cruiser skulle være forbeholdt de røffeste jobbene, litt slik Mercedes har valgt å gjøre med sin elektriske G-klasse.
Det er imidlertid lite som tyder på at Land Cruiser Se vil få firemotoroppsett, lang fjæringsvei og ekstreme klatreegenskaper.
Kanskje blir det heller en ekstra gren mot det rent luksuriøse – et elektrisk alternativ til Range Rover Sport?

Konseptet er 5,15 meter langt, 1,99 meter bredt og bare 1,71 meter høyt. Den har også en lite terrengvennlig akselavstand på 3,05 meter. Lengden åpner imidlertid for sju seter.
Om den kommer i produksjon, kan vi forvente den nyeste batteriteknologien. Ingen har flere patenter på faststoffbatterier enn Toyota, og disse vil først komme i premiumbilene.
Da kan vi regne med over 800 kilometer rekkevidde – selv på en såpass stor og tung bil.