Hopp til innhold

Test av Zeekr 001: Vi hadde forventet mer

SMART? Zeekr 001 er en blanding av kombi og stasjonsvogn. Vi likte ikke alt vi fikk servert. Foto og video: Rune Nesheim / elbil.dev08.dekodes.no

Den er svær og komfortabel, men høyt forbruk, moderat ladehastighet og irriterende feil ødelegger for noe som kunne vært virkelig bra.

Zeekr er et veldig ungt bilmerke.

Det ble dannet i 2021 og samme år kom modellen 001, altså modellen som vi tester her – og som først nå er tilgjengelig i Norge.

Den var tiltenkt bilmerket Lynk & Co – et annet merke i Geely Auto Group – som ble dannet i 2016. Men i stedet ble den første modell i enda et nytt bilmerke.

I hvert fall i navnet, for logoen på både Lynk & Co og Zeekr er den samme.

Zeekr har et drøyt år på baken i Nederland og Sverige. Nå er de i Norge med tre utsalgssteder – og jobber med utvidelse både på salg og service.

SJELDEN FUGL: Det er kult at også noen av de kinesiske bilmerkene prøver seg på en shooting brake, eller en sporty stasjonsvogn, om du vil.

Hva slags bil er dette?

001 er en svær shooting brake, eller sporty stasjonsvogn om du vil.

Den strekker seg 4,96 meter i lengden, og flere som har sett den under testuka synes den ser frekk ut og sammenligner den med Porsche Taycan.

Zeekr 001 – oppsummert

Pluss

  • Komfort
  • Utseende
  • Hengervekt

Minus

  • Forbruk
  • Ladehastighet
  • Skjerm og betjening

Størrelsesmessig er den mer i retning Porsches Panamera, og Zeekr ønsker nok at naturlige konkurrenter er Audi A6, BMW 5-serie.

Seter og interiør – velbygget

Setene har 12-veis elektrisk justering og de fleste vil sitte bra.

Jeg, som er 1,89 meter lang, savner som vanlig mer tilt i forkant og uttrekk på puta, noe kineserne foreløpig ikke klarer å tilby.

ANNERLEDES: Skinn og mikrofiber i blått og hvitt koster ekstra. De fleste vil sitte bra.

Varme, kjøling og fire enkle massasjeprogram i seteryggen er på plass på begge sider.

Testbilen har det mest påkostede interiøret. Mikrofiber, skinn og dekor i blått og hvitt. Løsningene er slik vi er vant til:

Nærmest knappefritt, to skjermer, haptiske logoløse knapper i blank plast på rattet, toetasjes midtkonsoll med ladeplate og koppholdere.

Kvalitetsfølelsen er god. Ting sitter fast. Instrumentpanelet har enkel informasjon og har en nesten komplett kjørecomputer.

Trenger oppdatering

Et sveip innom den 15,4 tommer store multimediaskjermen, avslører at bilen allerede har noen år på baken. Den er mindre logisk oppbygget enn minstemann X og langt mer tungvinn i bruk.

KVALITET: Ingenting overdådig, men materialbruk og design skremmer ikke bort noen.

Det er mye som irriterer, blant annet trykkfølsomheten, men det verste er radioen.

Den ramler ut for ofte, og for å finne kanaler, må man ofte inn i appmenyen for å finne radio og så kanaler. Det tar noen sekunder.

Hver gang man får trafikkmeldinger, må man gjøre samme prosedyre for å hente tilbake radiokanalene igjen.

PRØVER NOE NYTT: Vanligvis får man pianolakk, karbon eller aluminium. Zeekr mener at striper er kult. De har sin egen volum/mute-knapp også.

Bilen slår helt av lyden dersom den mener du gjør noe galt, og om du rygger.

Stemmestyringen er noen ganger på norsk, men oftest på tysk og dermed ubrukelig for de som ikke er språkkyndige.

Som så ofte med kinesiske biler, ender man med å bruke Apple CarPlay, som heldigvis er trådløs og finnes som et ørlite symbol øverst på skjermen som gjør den enkel å få opp.

KRISE: Dårlig følsomhet på skjermen og lite gjennomtenkt oppbygging, gjør skjermen tungvinn å finne frem i og dermed unødvendig trafikkfarlig.

Klimaanlegget holder fin temperatur, men til tross for ekstra filtrering, kjenner vi eksoslukt i rushtrafikken.

Baksetet – forventet mer

Med tre meter akselavstand og nesten fem meter lengde bør man ha plass nok og det har vi … nesten.

Vi får ikke føttene under setet foran (det står i nederste posisjon) og da må man trekke bena litt til seg.

HVITT: Dette er første bil jeg kan huske som har forskjellig farge i baksetene. Sjekk filmen øverst i saken for å se sittestilling.

Og med et høyt gulv og lav setepute blir man sittende med høye knær og null lårstøtte.

Den lave taklinja gir undertegnede (fortsatt 1,89 meter) tre fingre til taket, som har en grop til hodet bak panoramataket. I midten er naturlig nok ikke kårene noe bedre.

SKJERM. Du kan justere seterygg, temp, varme, taklys, stemningslys og lyd i skjermen.

Men vi kan glede oss over elektrisk justerbare seterygger, varme, egen klimasone for baksetene, to ladeuttak og håndtak i taket. Og et forseggjort armlene med to koppholdere.

Bagasjerom – stort nok, mangler skiluke

Størrelsen er det ikke noe å si på: 539 liter i et lettlastet rom.

Kanskje litt skuffende at et liksomsvensk bilmerke ikke har skiluke, men man har i det minste håndtak å dra i fra bagasjerommet når man vil felle ned setene, og vipps har du 2.000 liter opp til taket.

STORT NOK: Det er ikke noe stort rom under gulvet og hvem liker fast hattehylle?

Zeekr har heller ikke brydd seg med lastenett mellom passasjerer og bagasje, noe europeerne pleier å tilby.

Men du kan senke bilen for å få lavere innlasting, og den har et automatisk utfellbart hengerfeste som trekker to tonn.

På taket laster du 75 kilo. Under panseret har du en bitteliten frunk på 32 liter.

Nyttelasten er på 460 kilo. Det holder for de fleste.

Bak rattet – komfortabel

Firehjulstrekkerne er spreke. 544 hester og 686 Nm i dreiemoment skal slynge vogna fra stillestående til hundre på 3,8 sekunder. Toppfarten er 200 km/t.

GREI NOK. Instrumentene gir deg det du trenger og du har Head-Up i tillegg.

Men du får ikke maks effekt i komfortprogrammet – som er det den alltid starter i. Vogna veier tross alt 2.410 kilo på vekta, så vi hadde fint klart å håndtere den effekten.

Zeekr er ikke alene om å gjøre det på denne måten, men hvorfor må man trykke Sport for å få ut det man har betalt for?

Under pådrag og sving merker man at bilen er bakhjulsdrevet orientert. Det kler den.

ESP-systemet er fint tunet også. Det griper mildt og naturlig inn og man får svært forutsigbare og trygge kjøreegenskaper.

LEKKER? Smaken er som baken, men noen ønsker noe annet en SUV. Og med luftfjæringen får du både fordelene til en lav og høy bil.

Man kjenner at motorkraften holdes igjen på grunn av myk vintergummi på kald asfalt. Vår følelse bekreftes på rullene vi bruker for testing av antispinn og ESP.

001 er støysvak og velkjørende. Den flyter fint på luftfjæringen, men idyllen blir brutt over broskjøter og fartsdumper. Da slår det uvanlig hardt inn i bilen. Det burde være lett å luke bort.

Den smekre vogna er mest av alt en cruiser. Den KAN grisekjøres, men den VIL helst ikke.

Luftfjæringen gjør forresten bilen ganske fleksibel. Den senkes til 16,2 cm i Eco og Sport og heves til 23,2 cm i Off Road-programmet. Ellers kan høyden justeres manuelt.

Irriterende cruise-kontroll

Cruise-kontrollen holder bilen ok på veien, men mangler funksjoner som automatisk filbytte og tilpasning av hastighet.

Vi skulle gjerne sett egendefinert overtredelse av fartsgrenser, slik flere har begynt å tilby, for eksempel fem km/t over, for å kunne bruke funksjonen uten å lage kø.

PLAGSOMT: De logoløse ufølsomme haptiske bryterne blir man rett og slett drittlei.

Men betjeningen av cruise-kontrollen er under enhver kritikk. Man blir sittende å krangle med de lite følsomme haptiske knappene på rattet.

Reaksjonene vises på head-up-displayet i frontruta, men man trykker ofte dobbelt så mange ganger som man egentlig skulle gjort.

Det samme gjelder for volum og kanalvalg. Man skulle tro at dette var det enkleste å få til.

SKARPT: Med litt justering lyder Yamaha-anlegget bra.

Legg til kjempehøy varsellyd og advarsel i frontruta hver gang du glemmer å blinke når du bytter til høyre felt på motorveien, samt andre høye varsellyder samtidig som den slår av radioen, så blir du ganske lei.

Det er synd, for bilen i seg selv er komfortabel og støysvak.

Rekkevidde – går langt, men …

100 kWt batteri brutto der 94 kan brukes, gir deg hyggelige 585 km WLTP-rekkevidde.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Tur retur Horten-Gardermoen på motorvei gir plenty med reserver etter hjemkomst.

Man kunne selvfølgelig håpet at et stort konsern som Geely, som har så mange biler på samme SAE-plattform, hadde lagt seg i selen for å få ned forbruket, men WLTP er oppgitt til 1,85 kWt.

Vi ender på 1,88 under vår testrunde. Da starter vi måling med varm bil, det er mellom 6 og 10 grader ute og vi trekker ikke fra ladetap, slik WLTP gjør.

Test av Zeekr X Privilege AWD:

Et romsligere Volvo-alternativ

På motorveien ender vi opp med 2,17. Begge resultatene er høye, gitt at det nesten er sommertemperatur.

Lading – finner ikke toppeffekt

Maks ladehastighet skal være 200 kW og batteriet kan forvarmes både via navigasjon og manuelt. Men forvarmingsfunksjonen kobler ut når det er rundt 14 prosent igjen på batteriet.

Til tross for iherdige forsøk, nådde vi aldri mer enn 150 kW.

Og dessverre varer heller ikke denne effekten særlig lenge. Det resulterer i en ladetid på 52 minutter fra 2-90 prosent og 35:30 fra 10-80, som etter hvert blir standard målestokk.

Det begynner å bli alternativer, selv innenfor samme konsern, som lader en god del raskere enn dette. Sjekk for eksempel hvor raskt vi ladet konernsøster Lotus Emeya i lenka under.

Test av Lotus Emeya R:

Hyperluksus med 905 hester

Pris og konkurrenter

Zeekr 001 starter på 580.000 kroner. Da får du en bakhjulstrekker på 272 hester. Performance med firehjulsdrift koster fra 610.000.

Vi kjører toppmodellen fra 660.000 kroner. Med dyreste interiør og lakk, blir prisen 682.000 kroner.

Da begynner den å konkurrere med Audi A6, BMW i5, Polestar 4 som den deler plattform med, og ikke minst Volkswagen ID.7.

SPORTY: Lakkerte kalipere er selvskrevet på sporty modeller.

Hos Audi og BMW blir bilene noe dyrere innen du har utstyrt de slik du ønsker, men spesielt Audien er blant det ypperste av hva du får i dag, både når det gjelder komfort, kjøreglede og ladehastighet.

Kinesiske storbiler som Nio EL6 og Xpeng G9 ligger også i samme prisleie, men byr også på flere av utfordringene Zeekr sliter med.

Ikke ferdig

Utvendig design og innvendig kvalitetsfølelse er helt der det skal være på 001. Det samme er kjørekomfort og støy.

Personlig skulle jeg ønske at man kunne senket luftfjæringen enda mer, for å gi den en enda mer sporty look.

BYTTET MERKE: Ser man på Lynk&Co sine modeller, så ser man slektskapet. SUV-en 7X som er rett rundt hjørnet, representerer deres nye designtrend.

Men dessverre føles ikke bilen helt ferdig. Det er altfor mange irritasjonsmomenter i hverdagen, som går ut over både trivsel og sikkerhet fordi det tar oppmerksomheten vekk fra det du skal, nemlig å kjøre bilen.

Europapremiere på Zeekr 7X i Norge:

Luksus og rask lading

Det positive er at det meste bør være enkelt å fikse, til og med over nett. Det negative er at man ikke allerede har gjort noe med det. Bilen har tross alt rullet på veiene i drøyt tre år.

Og foreløpig har man forhandlere og verksteder å forholde deg til. Men utvidet garanti til 200.000 kilometer eller ti år kan gi deg tryggheten du trenger for å kjøpe en.

Bli medlem i dag!

Les også