Prøvekjøring av Ford E-Transit Custom: Norges viktigste varebil
Denne vil selges som både Ford og Volkswagen, og kommer til å bli en storselger. Men vi hadde forventet mer når de nå endelig kommer som elbiler.
Denne varebilen har vært i Norge en stund allerede, både som diesel og el, men vi har ikke hatt mulighet til å sjekke den ut før nå.
Hva slags bil er dette?
Bilen ble lansert i fjor og tilhører den såkalte 1-tonnsklassen, noe som gir den en nyttelast på ett tonn.
Det som gjør bilen ekstra interessant, er at den har en tillatt tilhengervekt på hele 2.300 kilo, og snart vil bli tilgjengelig med firehjulsdrift – trolig om et års tid.

Du får den i to lengder: Den minste har et lasterom på 5,8 kubikkmeter, mens den største rommer 6,3 kubikkmeter.
E-Transit leveres som en ren to- eller treseters varebil, men også som en noe enklere ni-seter.
Ford E-Transit Custom – oppsummert
Pluss
- Enkel infotainment
- Kommer med 4×4
- Hengervekt
Minus
- Lader sakte
- Kort rekkevidde
- Støyer på dårlig underlag
Den finnes også som personbil med åtte seter, da under navnet E-Tourneo. Denne varianten har en mer komfortabel innredning.
Jeg fikk selv oppleve denne som passasjer til og fra flyplassen – og det er den første bilen i denne størrelsen jeg kan huske å ha sett med et så stort panoramatak.

Komforten i e-Tourneo er som forventet i denne klassen. Det er god plass på alle seterader, og støynivået er overraskende lavt.
Likevel er det Mercedes EQV som troner øverst blant storfrakterne i dette segmentet, med Volkswagen Multivan på andreplass.
Volkswagen har skilt personbilutgaven fra Transporter og utviklet en egen modell nettopp for å kunne matche Mercedes.
En annen grunn til at denne bilen blir viktig, er at den også vil selges som Volkswagen Transporter – en modell som har vært en sentral aktør i denne klassen i over 60 år.
Transit feirer for øvrig også 60-årsjubileum i år.
Seter – føreren sitter godt
Vi sitter i et 6-veis elektrisk justerbart sete, og foran oss har vi et 4-veis justerbart ratt, som kuriøst nok også kan vippes opp og brukes som et bord.
I tillegg har det en klaff i nedkant, slik at du kan plassere et nettbrett der hvis du skal jobbe.

Sittestillingen er god. Selv jeg har ingen problemer med skilleveggen i denne bilen.
Passasjerbenken er derimot noe mer primitiv. Her finnes det ingen justeringsmuligheter, men til gjengjeld har den et stort oppbevaringsrom under setet til hva du måtte ønske.
Interiør – skjermtid
Det er mulig at Volkswagen-brukerne vil oppleve den nye Transporter som en liten nedtur dersom interiøret blir det samme.
Man er vant til litt mer finish der. For Ford-eiere derimot, vil dette være et løft.
Det er skjermer som gjelder. Instrumentpanelet kunne kanskje vært mer stilfullt, men det inneholder alt du trenger.
Det samme gjelder multimediaskjermen – enkel, oversiktlig og med rikelige visningsmuligheter.

For de som er opptatt av strømforbruk, har Ford delt opp visningen slik at du ser hva strømmen brukes til, og de har også en avansert kjørecomputer.
Trådløs Apple CarPlay og Android Auto er på plass.
På toppen av dashbordet finner du en lomme til papirer samt to ladeuttak. I tillegg er det to hanskerom, en utklappbar koppholder, induksjonslader og ytterligere to ladeuttak integrert i dashbordet.
Med og uten passasjerer
Ford skiller mellom varebiler og personbiler, men de tilbyr også en enkel 6- eller 9-seters mannskapsvogn under Transit-navnet.
I tillegg kan du få personbilvarianten som 8-seter, hvor fire av setene har Isofix. Denne heter Tourneo.
Foreløpig er den elektriske E-Tourneo ikke tilgjengelig, men den er rett rundt hjørnet.

Til og fra flyplassen ble vi kjørt i ladbare hybrider. Setene er fleksible, slik vi kjenner dem, med skinner i gulvet som gjør at de kan skyves og snus – enten for en busslignende oppsett eller en mer lounge-preget løsning.
Lasterom – flere lengder
Bilen fås, som nevnt, i to lengder:
- L1: 5,05 meter lang, 2,04 meter høy og med en akselavstand på 3,1 meter. Lasterommet måler 2,6 meter i lengden.
- L2: 5,45 meter lang, 2,03 meter høy og med en akselavstand på 3,5 meter. Lasterommet er 3 meter langt.
Begge variantene har en bredde på 2,15 meter (2,28 meter med speilene ute). Bakdøråpningen er 1,4 meter bred og 1,32 meter høy.
Utstyr verdt å nevne
- Bilen kan leveres med to skyvedører, som kan være motoriserte og ha vinduer.
- Bakluken kan bestilles enten side- eller topphengslet, med eller uten glass.
- Som lukket varebil kan du også bestille bilen med digitalt speil, som inkluderer en opptaksfunksjon – som er nyttig ved uhell for dokumentasjon.
- En gledelig nyhet er at du kan få LED Matrix-lys som ekstrautstyr.
Bak rattet – snerten
Du får denne bilen i utstyrsvariantene Trend, Limited, Sport og den enda barskere MS-RT.
Foreløpig er den tilgjengelig med tre effektvarianter: 136, 217 og 289 hestekrefter. Alle har 415 Nm i dreiemoment og bakhjulsdrift.

Om et års tid forventes den firehjulsdrevne versjonen, trolig med 100 hestekrefter ekstra.
På Fords norske nettsider vises en Trail-modell med høyere bakkeklaring og plastbreddere. Den ser frekk ut, men er forbeholdt dieselversjonen. Man kan jo håpe på en elektrisk versjon også?
Vi kjører den kraftigste modellen, og den er kvikk nok. E-Transit Custom føles smidig, lettkjørt, oversiktlig og enkel å håndtere, takket være brukervennlig betjening og intuitivt skjermoppsett.
Rekkevidde og lading – skuffende
Suksessen til Volkswagen ID. Buzz har vært rekkevidde og ladehastighet, og sant å si trodde jeg tiden var forbi for å lansere nye biler med under 400 kilometer rekkevidde.

Men E-Transit har en oppgitt rekkevidde på kun 329 kilometer (WLTP). Den lange versjonen, samt varianter med seter, går enda kortere.
- Den korte versjonen har et oppgitt forbruk på 2,27 kWt per mil, mens 9-seteren bruker 2,49 kWt per mil.
Ford har utviklet sin egen spesielle varmepumpe, som skal være ekstra effektiv og bidra til at vinterforbruket ikke øker altfor mye.
Det merkeligste er imidlertid batteristørrelsen. Den er på 83 kWt brutto, men kun 64 kWt netto – altså en buffer på 19 kWt.
En så stor buffer har vi knapt sett før, og den kunne i teorien gitt mange verdifulle ekstra kilometer, spesielt når man trekker tilhenger.
Maksimal ladeeffekt er 125 kW, noe som skal gi en ladetid på 39 minutter fra 10 til 80 prosent.
Flere firmaer var med på testturen, og alle kunne overvåke kjøretøyene sine. Flere tok seg en ekstra ladestopp, gjerne rett etter lunsjpausen.
Elbilforeningen er blant flere aktører som tilbyr bedriftsmedlemskap hvor sjåførene kan lade hjemme over natten med samme ladebrikke som brukes på hurtigladere. Dette kan være svært verdifullt for å unngå unødvendige ladestopp i arbeidstiden.

Konklusjon
Det er hardt prispress i varebilklassen, noe som forklarer hvorfor flere produsenter samarbeider om de samme elbilplattformene.
Prisen starter på 671.500 kroner. Det er bare 30.000 kroner mer enn varebilene fra Stellantis. Sport starter på 721.500.
Vi hadde håpet at Ford/Volkswagen ville levere bedre rekkevidde og raskere lading, ettersom dette er mangelvare i segmentet.
Likevel er den høye hengervekten et stort pluss for mange brukere.