Guide: ABC for «bortelading»
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

En innføring for deg som vanligvis lader hjemme, men helst ikke vil spørre noen når du er på farta.
Vi kan dele opp «bortelading», altså all lading du ikke ordner hjemme, i tre kategorier:
• Saktelading (vanlig stikkontakt)
• Normallading (Type 2)
• Hurtiglading (CHAdeMO, CCS og Teslas «Supercharger»-system)
I flere kommuner er det satt opp offentlige ladepunkt som kan brukes av elbileiere. Disse ladepunktene tilbyr typisk det vi kaller «saktelading», nemlig lading via vanlig, jordet stikkontakt.
Disse ladepunktene vil på sikt erstattes med det vi kaller «normalladepunkt», men det er fortsatt mange sakteladepunkt igjen.
Saktelading tar – som kallenavnet antyder – lang tid, og det kan fort ta opptil 20 timer eller mer å fullade elbilen ved denne type lading, men det avhenger selvfølgelig av hva slags bil du skal lade.
Når vi lader på ladepunkt med Type 2-kabel, går det raskere enn om du kobler bilen til en vanlig stikkontakt (normalladere gir effekt fra 3,6 opp til 22 kW avhengig av bil og ladepunkt).
Type 2-kabel leveres som standard for mange elbiler, men kan også kjøpes hos din elbilforhandler eller hos autoriserte forhandlere av ladeutstyr.
Mange kommuner har satt opp normalladepunkt som et tilbud til innbyggerne. Det blir også stadig vanligere med denne typen ladepunkt på kjøpesentre, butikker og lignende. Disse punktene kan være gratis å bruke, men bruk koster ofte også penger.
Det finnes mange ulike systemer for hvordan man får tilgang til ladepunktet, og vårt beste råd er å følge instruksjonen på ladepunktet.
Merk at mange av disse ladepunktene kan åpnes med Elbilforeningens ladebrikke.
Hvor fort bilen din kan lade fra normalladepunkt, avhenger av både ladepunktet og bilen din.
Du kan lese det grunnleggende om hurtiglading her: Hurtiglading for dummies – en lyninnføring for elbilferskinger.
Apropos lyn: Fremtiden for elbillading er etter alle solemerker nivået over hurtiglading igjen: Lynladeren, som kan levere opptil 150 kW effekt, og som er forberedt for hele 350 kW ladeeffekt, men elbiler som kan nyttiggjøre denne laderens fulle potensial, tilhører foreløpig fremtiden.
I Norge er det foreløpig én slik ladestasjon. Foreløpig leverer den dog ikke de skisserte ladehastighetene, blant annet i påvente av kabler som er dimensjonert for effekten. Mer om denne teknologien kommer i en egen artikkel.