Byton-sjef: – Datakreftene i bilen vel så viktig som hestekreftene
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Henrik Wenders i Byton ser på elbilene selskapet snart får på markedet som gigantiske smarttelefoner på hjul – men har liten tro på at vi i fremtiden selv vil eie bilene de lager.
I forrige uke sto markedssjefen og en av gründerne bak Byton, Henrik Wenders, på scenen under Nordic EV Summit i Oslo. Der fortalte han blant annet at 11.000 nordmenn står på venteliste for Byton M-Byte, selskapets første elbil.
Brukeropplevelsen består blant annet i en 48 tommer stor skjerm som går på tvers over hele dashbordet, men skjermer er også på plass foran hvert enkelt passasjersete, i tillegg til en egen førerskjerm midtstilt på selve rattet.
Skjermene skal kunne styres med enkle håndgester, uansett hvor i bilen man sitter.
Andre deler av brukeropplevelsen Wenders snakker om, går på ting som ansiktsgjenkjenning, brukerprofiloverføring som skal skje sømløst uavhengig av hvilken Byton-bil man befinner seg i og en lang rekke andre effekter.
Men den kanskje viktigste er at Bytons maskinvare vil være klargjort for 5G-nettverket, noe som vil muliggjøre dataoverføringer med en hastighet på 10 GB i sekundet – med alle muligheter det vil kunne medføre.
Men virkeligheten slik vi kjenner den vil også snart endre seg, ifølge Wenders – særlig når det gjelder dagens virkelighet – at man i de fleste husstander eier sin egen bil:
– Bildeling er fremtiden, det bare et spørsmål om tid før de fleste menneskers tilgang til bil går via bildelingstjenester, noe som selvsagt vil få store positive konsekvenser for eksempelvis parkeringsproblemene i byene, siden bilenes «nedetid» vil bli dramatisk redusert, sa Wenders.
Han refererte til at bilene i et slikt scenario stort sett vil være i bruk, noe som straks gir mer mening til hvorfor Byton vektlegger den ovennevnte brukerprofiloverføringen fra en modell til en annen.
Kanskje skulle man tro at Wenders, som har bakgrunn fra BMW (der han blant annet hadde ansvaret for selskapets elektriske i-serie) ville være en smule bekymret med tanke på sitt eget ferske selskaps mulighet for inntjening fremover i en fremtid med langt færre privatbiler?
Det virker ikke slik:
– De som vokser opp i dag kommer neppe til å ta førerkort eller eie sin egen bil, de kommer ikke til å bry seg om den slags, konstaterte han tørt fra scenen.