Duelltest: Store Audi e-tron mot lille Tesla Model 3
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Audi e-tron 55 quattro leverte tidenes beste hurtigladehastighet i denne testen, og kompenserte delvis for merforbruket i duellen mot Tesla Model 3.
Aller først: Dette er ingen direkte sammenligningstest. Det ville vært urettferdig begge veier. Grunnen til at vi tok nettopp disse to elbilene på tur, er at de er to av de ferskeste på markedet. Forskjellen i basispris er omtrent 200.000 kroner, begge har firehjulsdrift.
At Tesla Model 3 skulle være en sparegris målt mot den langt større Audien var slett ingen bombe. Det var mest interessant å se hvor stor forskjellen ville bli, og vi kjørte på helt normalt vis – med jevnlige sjåførbytter (to personer i hver bil, pluss relativt lett bagasje). 20 grader i kupeen i begge biler, akkurat som vanlig.
Ikke minst knyttet det seg spenning til hvor mye raskere e-tron ville lade på IONITYs hurtigladere. Denne gang droppet vi Teslas superladere, og lot Model 3 smake på fremmede elektroner.
I denne testen vant Audi klart på ladefart, men deres midlertidige «Vorsprung durch Schnelladung» blir kort. Tesla skal som kjent opp til 250 kW på Supercharger V.3, og har – etter denne testen ble gjennomført i midten av mai – startet utrulling av programvare for å håndtere 200 kW ladeeffekt (DC).
Her finner du alle våre tester
Treg fastfood – kjapp 50 kW-lading
Testen startet noen dager før turen til Trondheim, med en signaturfarget e-tron. Den var utstyrt med kameraspeil. Det rakk vi i det minste å teste (ja, det fungerte utmerket etter litt tilvenning) før bilen nektet å lade – både normal og hurtig – og slippe ladekabelen. Vi måtte faktisk ty til trikset med å løse ut ladekabelen via en hempe under panseret. Dermed ble bilen erstattet med en litt mindre påkostet på lynladestasjonen på Dal, før vi kunne fortsette mot Trondheim. Den hadde 90 prosent ladestatus, men vi antok at det neppe ville holde for 280 kilometer til neste IONITY-lynlader på Dombås. Det viste seg å stemme. Derfor passet det fint å ta en stopp på McDonalds Brumunddal for å mate både bil og fører, etter 84 kilometer – 53 av dem på motorvei (gjennomsnittsfart 100 km/t). Gjennomsnittsfarten over hele distansen ble 79 km/t, og 26 prosent batterikapasitet gikk med. Det var i grunnen like greit at maten tok sin tid, for bilen svelget glatt 16,7 kilowattimer på 20 minutter. Det ga et effektsnitt på 50 kW, akkurat som bilen stødig har oppnådd tidligere. Det er også maks av det slike hurtigladere kan levere. Med behagelige 84 prosent ladestatus var vi på veien igjen.Én komfortvinner – én svært kjøreglad
I løpet av snaut 1.000 kilometer får man en god feeling for de fleste egenskapene i de to bilene, etter å ha byttet fram og tilbake jevnlig. En av de største forskjellene mellom de to, under kjøring, finner vi på støynivå i kupeen. Model 3 imponerer med sin lettkjørthet og svært presise kjøreegenskaper. Vi har tidligere skrytt – velfortjent – av Performance-utgaven. Normalutgaven står ikke mye tilbake. Fjæringskomforten er god, men bilen heller likevel mest i retning av sportslige kjøreegenskaper. Her setter Model 3 generelt en ny standard for elbiler: Den er responsiv, har skarp styrefølelse og er det nærmeste man kommer en gokart blant elbiler i ordinært salg. Den tyske SUV-en er ikke i nærheten av direktheten i Model 3, men trumfer på komfort. Vi står ved vurderingen fra vintertesten i februar: e-tron 55 quattro definerer en ny målestokk for kjørekomfort og relativ støy i kupeen. Her følte samtlige fire seg vel ivaretatt, man sitter godt og den generelle kvalitetsfølelsen er overbevisende. Kvalitetsfølelsen er fin også i Model 3, men komforten reduseres noe av den relative hjulstøyen.Så stor er forbruksforskjellen
Vektforskjellen mellom de to er betydelig i antall kilo. Det samme med dragkoeffisienten (cW), eller – på godt norsk – luftmotstand:- 1.847 vs 2.490
- 0,23 vs 0,30