10 tips til elbilister som skal bytte til vinterhjul selv
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Skal du til fjells i høstferien? Da kan det være lurt å legge om til vinterdekk. Men det er særlig én ting elbilister skal passe på når det er tid for hjulskift.
Mange setter ut hjulskiftjobben hver høst og vår, men langt fra alle.
Derfor har har vi laget denne videoen, der vi kjapt og greit viser hvordan du går frem hvis du er usikker.
Kanskje får du også noen nyttige råd selv om du har skiftet hjul før? Vi gjør oppmerksom på at det er umulig å få med absolutt alle detaljer, selv på fem minutter, men rådene bør holde for de fleste.
En gjennomgang av det som omtales i videoen, finner du nederst i artikkelen.
Pass på batteriet!
Før var det nærmest obligatorisk at bileierne foretok hjulskiftene selv hver høst og vår. – Sånn er det ikke lenger, men det er verken spesielt tidkrevende eller vanskelig, sier mannen bak tipsene i videoen vi har postet på Facebook, Ståle Frydenlund. Han er Elbilforeningens bilekspert, og rådene han gir gjelder for både elbiler og fossilbiler. Men på ett punkt skal man passe ekstra på når man skifter hjul på en elbil: – Plasserer man jekken rett i batterikassa, er det fort gjort å skade batteripakken. Er man riktig uheldig kan det bli fryktelig dyrt, påpeker Frydenlund. – Mange elbiler er også relativt tunge, det kan skape utfordringer når man jekker dem opp. Det er viktig å passe på at jekken er festet riktig, på spesifisert jekkepunkt, at bilen står støtt nok og på et tilstrekkelig flatt underlag, sier Frydenlund. – Mange biler kommer med en enkel originaljekk, men denne er som oftest noe man kun bruker ved punktering langs veien. Grunnen er at den ikke er på langt nær så stødig som en garasjejekk med fire hjul. I instruksjonsboka vil du også finne hvor bilen har jekkepunkt – som regel fire, to på hver side.Essensielt sesongstell
Når du har skiftet til vinterhjul – eller når du om uendelig lenge skal skifte tilbake til sommerdekk – er det også noen andre kjapt løste småting du bør ta deg tid til. Vask dekkene grundig før lagring, og pirk ut småstein som har satt seg fast i rulleflaten. I samme slengen bør du også sjekke mønsterdybden (se sjekkliste nederst i artikkelen). Når denne jobben er gjort, er dekkene forhåpentlig klare for en ny sesong.Husk å etterstramme bolter/muttere
Løse hjulbolter kan føre til at ett eller flere hjul tar en annen vei enn bilen, med fare for både skader og ulykker. Det vil du unngå. Derfor er det viktig at du etterstrammer bolter/muttere etter at hjulsettet har blitt byttet for sesongen. – Tilgang til en momentnøkkel er kjekt for «gjør det selv»-bytteren, mens andre strammer til med menneskelig moment. Faren ved å følge magefølelsen, er at du strammer til altfor hardt. Dersom du ikke føler deg trygg på egen vurdering, bør du skaffe deg tilgang til momentnøkkel, slik at du kan være trygg på at du får strammet hjulene med riktig kraft. – Sjekk hva som gjelder for dine hjul, men normalt sett skal det dras til med kraft tilsvarende 100–140 Nm. Les også: Slik velger du rett dekk til din elbil10 tips for hjulskift (som omtalt i videoen)
- 1 – Har elbilen din luftfjæring? Da har den også en egen jekkemodus – eller «jack mode». Undersøk hvordan denne virker, og aktivér den. Ellers kan du være i fare for å skade luftbelgene i fjæringen.
- 2 – Du starter med å løsne hjulboltene – eller mutterne – lett. Før bilen jekkes opp. Så er det enklere å få av hjulene når du har jekket opp bilen.
- 3 – Skaff deg helst en såkalt «jack pad», altså en gummiforing til å legge mellom jekk og jekkepunkt på bilen (når du har avklart hvor de befinner seg).
- 4 – Pass på at jekken står plant før du setter i gang, og at den er dimensjonert for å løfte bilen.
- 5 – Løsne hjulmutterne eller -boltene, og ta av hjulet.
- 6 – Sett på vinterhjulet, skru på muttere / bolter diagonalt før du fullfører runden. Hvis du ikke er dreven: Skaff momentnøkkel for å sikre at hjulet skrus til riktig, normalt med kraft tilsvarende 100-140 newtonmeter – ofte forkortet Nm (for vår BMW i3 er det 140 Nm som er oppgitt).
- 7 – Jobben er ikke gjort før du har vasket og rengjort hjulene, både dekk og felg. Standard hjelpemidler er avfetting og felgrens. Merk også hjulene med merkelapper (som vist på bildet over), slik at du vet hvor de var sist – når våren kommer.
- 8 – Sjekk korrekt lufttrykk for din bil og dekktype. Hvis du er så heldig å ha en kompressor, kan du sjekke riktig lufttrykk hjemme – alternativt dra til nærmeste energistasjon.
- 9 – Husk at oppgitt trykk gjelder KALDE dekk, og at du aldri skal være under oppgitt nivå. Kald luft er tettere enn varm, så om du måler et varmt dekk vil trykket bli høyere.
- 10 – Etter at hjulskift er unnagjort, og du er ute på veien, vil mange biler merke at bilen har fått på andre hjul – og resette dekktrykksensorene (også kalt TPMS).
Bakgrunn: Krav til dekk og råd om lagring
- Minste tillatte mønsterdybde er 1,6 mm (for vinterdekk 3 mm). Kravet er at dekket skal ha tillatt mønsterdybde på minst 75 prosent av slitebanen/omkrets.
- Husk at jo nærmere minstekravet til mønsterdybde du kommer, jo større er faren for vannplaning på våt vei.
- Gammel bilgummi er vesentlig hardere enn ny, noe som resulterer i dårligere veigrep. Det kan bety at du bør bytte, uavhengig av mønsterdybde, dersom dekket er gammelt.
- Optimal lagring er i et mørkt og kjølig rom, helst ikke over 20 grader. Hvis det ikke går, bør dekkene i det minste lagres i dekkposer. Stable dekkene, eller heng dem på vegg på egnede kroker.