Bilkollektivet: Håper å ha nesten bare elbiler om fem år
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
For halvannet år siden hadde Bilkollektivet åtte elbiler. Nå har de 44, og 23 i bestilling. Men Norges største bildelingstjeneste skulle gjerne satset mer på elbil.
Bildelingstjenester er i vinden som aldri før, i likhet med en rekke andre nettbaserte delingstjenester som stadig dukker opp i nye varianter for tiden.
Men veteranen Bilkollektivet, som også er størst på bildeling i Norge, har eksistert helt siden 1995, og nærmer seg nå 10.000 medlemmer – de fleste i Oslo, men noen også i Stavanger, der bildelingsordningen har en egen avdeling.
– Vært for avventende
Bilkollektivet ble i sin tid etablert som et andelslag i regi av miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender. Formålet har hele tiden vært å kunne erstatte medlemmenes behov for å ha egen privatbil, og dermed bidra til færre biler i byen og redusert forurensning. Likevel har ikke Bilkollektivet hatt særlig mange elbiler blant sine mange hundre biler. For halvannet år siden hadde de bare åtte, men mye har skjedd i mellomtiden: – Nå har vi 44, og i tillegg 23 i bestilling, forteller Morten Munch-Olsen, direktør i Bilkollektivet. Slik er elbilutvalget i Bilkollektivet akkurat nå, ifølge Munch-Olsen:- 35 stykk Opel Ampera 60kw Premium + 18 i bestilling med levering etter påske
- 4 stykk Nissan eNV200 varebil
- 5 stykk Jaguar iPace + 5 nye som kom i dag, som settes i trafikk i neste uke
Lease, leie, abonnere eller bildele: Slik kjører du elbil uten å eie