Teslas nye batteridesign har en rekke forbedringer, inkludert kostnad per kilowattime og produksjonseffektivitet. Ifølge Teslas CEO Elon Musk vil dette designet gi bilselskapet mulighet til å produsere ebiler til 25 000 dollar innen tre år. På spørsmål om Teslas muligheter for vehicle-to-grid, sa Musk at denne teknologien har lavere nytte enn hva folk tror og at veldig få kan ta den i bruk.
Les mer om det nye designet her.
Rekordhøy elbilandel i september
For første gang har elbilandelen i nybilsalget oversteget 60 prosent. Og de tre mest solgte bilmodellene i september er alle elektriske. En forventet nykommer når helt til topps, og det er Volkswagens elektriske nyhet ID.3.
Les mer om elbilrekorden her.
Stena vil bruke gamle batterier i for ferjelading
Stena har startet et nytt prosjekt med mål om å utvikle en ny type batterilagring. Lagringen skal ligne store Powerbanker, og skal gjøre framtidens lading av elektriske ferjer raskere. Prosjektet er delfinansiert av EU, og vil også undersøke hvordan brukte batteri fra transportsektoren kan be gjenbrukt for energilagring i havnene.
Les mer om prosjektet her.
Polestar setter ny modell i produksjon – i Kina
Polestar, som eies av Volvo Cars og Geely, skal sette sin framtidsvisjon Precept i produksjon. Denne bilen skal produseres i Kina, og for det bygges en helt ny fabrikk. Da konseptbilen ble vist i februar hadde ikke selskapet tenkt å produsere den, men designet har fått så mange positive tilbakemeldinger at Polestar ombestemte seg.
Les mer om bilen her.
India vil gi 4.6 milliarder dollar til batteriproduksjon
Indiske myndigheter vil at landet skal bli mindre avhengige av olje. Derfor planlegger de å gi 4,6 milliarder dollar til en insentivordning som skal gå til avansert batteriproduksjon. Innføring av elbiler i store deler av landet vil kunne spare 40 milliarder i oljeutgifter, sier et notat fra tenketanken Niti Aayog.
Les mer om Indias planer for elektrifisering her.
Volkswagen investerer store summer i elbiler i Kina
Denne uken ble det kjent at Volkswagen, sammen med tre kinesiske ventureselskap, skal investere 15 milliarder euro i elektrisk mobilitet i Kina mellom 2020 og 2024. Kina er verdens største bilmarked. Et av målene er å bygge 15 forskjellige batterielektriske eller plug-in hybrid modeller i Kina innen 2025.
Les mer om investeringen her.