Laveste norske klimagassutslipp på 26 år: Elbil nevnes ikke
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
På tross av at lavere utslipp fra veitrafikken bidro mest, nevner ikke SSB elbiler når de skal forklare nedgangen i norske utslipp. – Underlig, mener Elbilforeningen.
Statistisk sentralbyrå (SSB) presenterer i dag nye og gledelige tall som forteller om en historisk nedgang i norske klimagassutslipp.
I Norge er olje- og gassutvinning, industri og bergverk og veitrafikk de største kildene til klimagassutslipp. Alle disse kildene hadde utslippsnedgang i 2019, forteller SSB.
Men SSB skriver videre at «det største bidraget til nedgangen kom fra veitrafikk, som sank med 7 prosent. Årsakene til dette var reduksjon i salg av bensin og autodiesel kombinert med økt andel biodrivstoff i drivstoffblandingen i 2019».
– Underlig av SSB
Men SSB nevner altså ikke elbiler som en del av forklaringen. Det får kommunikasjonsleder Unni Berge i Norsk elbilforening til å reagere. – Dette selvsagt er kjempegode nyheter, men det er svært underlig av Statistisk sentralbyrå å ikke kunne gi elbiler og elbilpolitikken noe av æren for dette. Det er tross alt elbilene som er hovedårsaken til reduksjonen i bensin- og dieselsalget, påpeker Berge. Berge peker også på sammenhengen dette har med at Norge i år for første gang kommer til å nå klimamålene sine om kutt i innenlandske utslipp. Også her er elbiler hovedforklaringen: At klimamålene i år nås sammenfaller dessuten med at det samlede salget av diesel og bensin i Norge har falt tre år på rad, også dette for første gang i historien. En vesentlig årsak er Norges stadig økende elbilandel. – Nedgangen de siste tre årene er faktisk større enn nedgangen under oljekrisen i 1974, etter børskrakket i 1987 og finanskrisen – til sammen, fastslår Berge.Tidligere nedganger: kriser. Nå: elbiler
Siden petroleumsstatistikken startet i 1952 har derimot hovedtrenden vært at salget av bensin og diesel har gått jevnt og trutt oppover, som regel med en økning hvert eneste år. De eneste unntakene fra dette mønsteret frem til elbilsalget i Norge tok av, har vært forårsaket av kriser:- Nedgangen under oljekrisen i 1974: -157 millioner liter
- Nedgangen etter børskrakket i 1988 og 1989: -7 og -21 millioner liter
- Nedgangen etter finanskrisen i 2008 og 2009: -45 og -91 millioner liter
- 2017: -141 millioner liter
- 2018: -5 millioner liter
- 2019: -189 millioner liter