Så mange elbiler er det per hurtiglader der du kjører
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I Innlandet fylke går det 33 elbiler per hurtiglader. I Oslo er derimot antallet 375 – over 11 ganger så høyt. Sjekk hvordan det står til i fylkene der du ferdes.
I Oslo var det ved årsskiftet registrert nærmere 57.825 elbiler, om vi legger sammen elektriske personbiler og varebiler. Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Deler vi dette tallet på 154, som ifølge den nasjonale ladedatabasen Nobil er antallet operative hurtigladere i Oslo per 12. februar i år, ser vi at i hovedstaden må altså 375 elbiler i teorien dele på én og samme hurtiglader.
I Troms og Finnmark går det til sammenlikning nå 53 elbiler per hurtiglader, mens i Nordland er antallet 66. For Innlandet er tallet helt nede i 33 elbiler per hurtiglader.
NB: Se hvor mange hurtigladere det er per elbil i ditt fylke lenger ned i artikkelen
Situasjonen snudd på hodet
– Nå er det selvsagt på så mange vis store geografiske forskjeller på Oslo og de langstrakte fylkene i Nord-Norge, men disse tallene viser at hurtigladersituasjonen i Norge er i ferd med å snus litt på hodet sammenlignet med det vi har vært vant til, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening. Hun sikter til at det nord i Norge knapt fantes hurtigladere overhodet, noe som heldigvis har endret seg en hel del i det siste. Det var også denne solide utbyggingen av hurtigladere i enkelte områder som gjorde det mulig for Elbilforeningen å legge årets store vintertest av elbiler til nettopp Troms og Finnmark. Dette hadde aldri latt seg gjøre for bare et år siden. Men fremdeles gjenstår 15 kommuner før alle kommuner i fylket har et hurtigladetilbud. Les også: Kraftig vekst i antall hurtigladere i Norge i 2020Må få opp dampen i Oslo
Nå mener Unni Berge og Elbilforeningen at tiden er kommet for å skru opp tempoet på hurtigladerutbyggingen også i Oslo. – 375 elbiler per hurtiglader, det sier seg selv at det ikke er nok. Og med den stadig økende elbilandelen vi ser i hovedstaden, vil antallet elbiler per hurtiglader fort kunne bli enda mye høyere hvis vi ikke får opp dampen. Hun peker på at omtrent en tredjedel av Oslos befolkning bor i leiligheter uten tilgang til fast parkering. – Altså har de heller ingen mulighet for hjemmelading, og er følgelig nødt til å lade på Oslos kommunale ladestolper – eller de må hurtiglade. Berge understreker at selv om mange av Oslos elbilister har størst behov for hurtiglading når de befinner seg i andre fylker, som for eksempel når de skal på helgetur til hytta eller på ferie, er det stadig flere som vil ha behov for denne typen lading også byen. – Næringstransporten i byene skal også bli utslippsfri. Disse aktørene har noen ganger simpelthen ikke tid til annen lading. Hurtigladeinfrastrukturen er avgjørende for å supplere normallading, for eksempel for taxi, påpeker Berge. – Dessuten må vi ikke glemme at en god del tilreisende til Oslo også vil komme i elbil, og fort vil kunne ha behov for å hurtiglade i byen.Slik er hurtigladersituasjonen i de ulike fylkene
- Troms og Finnmark: 86 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 53
- Nordland: 113 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 66
- Trøndelag: 222 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 119
- Møre og Romsdal: 139 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 72
- Vestland: 558 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 95
- Rogaland: 221 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 162
- Innlandet: 395 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 33
- Viken: 957 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 99
- Oslo: 154 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 375
- Vestfold og Telemark: 290 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 86
- Agder: 233 hurtigladere. Antall elbiler per hurtiglader: 78