Mercedes girer opp og skal bli helelektrisk innen 2030
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mercedes-Benz satser og framskynder målet sitt med å bli helelektrisk til 2030. Samtidig jobbes det hardt med batteriproduksjon og utvikling av nye modeller som skal ha 1.000 km rekkevidde.
For med skiftet fra «elektrisk først» til «kun elektrisk» akselererer selskapet mot en utslippsfri framtid.
Allerede innen 2025 vil halvparten av modellene være elektrifiserte, og det er i tillegg bekreftet elbiler fra AMG på en egen dedikert plattform.
– Med Vision EQXX, som skal få en rekkevidde på over 1000 km, viser ingeniørene hos Mercedes-Benz at vi også framover vil kunne tilby banebrytende modeller med enestående rekkevidde, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Innen 2022 vil Mercedes-Benz ha batteri-elektriske modeller i alle segmentene selskapet betjener. Fra 2025 og utover vil alle nye kjøretøyarkitekturer være helelektriske, og kundene vil kunne velge et helelektrisk alternativ for hver modell selskapet produserer.
Totalt vil investeringene i batteri-elektriske kjøretøy mellom 2022 og 2030 utgjøre over 417 milliarder kroner.
Tre nye helelektriske plattformer
I 2025 lanserer Mercedes-Benz tre helelektriske plattformer:- MB.EA vil dekke alle mellomstore til store personbiler og etablere et skalerbart modulsystem som den elektriske ryggraden for fremtidens EV-portefølje.
- AMG.EA vil være en dedikert ytelsesplattform for elektriske kjøretøy som adresserer teknologi og ytelsesorienterte Mercedes-AMG-kunder.
- VAN.EA innleder en ny epoke for spesiallagde elektriske varebiler og lette nyttekjøretøy som vil bidra til utslippsfri transport.