Hopp til innhold

BMW iX

Med god plass, høy tilhengervekt, firehjulstrekk og mulighet for taklast vil BMWs nye SUV være mange hytteeieres våte drøm.

BMW iX ble lansert høsten 2021 og var med det den første modellen som ble bygget på Bayern-selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller.

BMW iX kommer i to ulike versjoner: BMW iX xDrive 40 og xDrive 50. Forskjellen ligger i batteristørrelsen og ytelsene på motorene.

Størrelse, bagasjeplass, taklast og tilhengervekt

BMW iX er 4,95 meter lang, 1,96 meter bred og 1,69 meter høy og leveres som fem-seter.

Bilen har 500 kilo i bagasjerom, som ikke er nevneverdig imponerende av en bil av denne størrelsen. Man kan derimot pakke godt med ski og annen last utenfor bilen. BMW iX har nemlig støtte for taklast opptil 75 kilo, og begge versjonene har tilhengerkapasitet på hele 2.500 kilo.

Ytelse

BMW xDrive 40 har 326 hestekrefter (240 kW) og gjør 0-100 unna på 6,1 sekunder.

Storebror, xDrive 50, har hele 523 hestekrefter (385 kW) og gjør samme distanse på småpene 4,6 sekunder. Ikke verst for en SUV på 2435 kilo!

Begge bilene har en topphastighet på 200 km/t.

Firehjulstrekk

Bilen kommer med standard firehjulstrekk.

Batterikapasitet og rekkevidde

BMW iX xDrive 40 leveres med et batteri på 76,6 kWt brutto (71 netto), mens xDrive 50 har et batteri på 111,5 kWt brutto (105,2 netto).

På anslått rekkevidde (målt gjennom WLTP) blir forskjellen på batteristørrelsen synlig. xDrive 40 har oppgitt rekkevidde på 425 kilometer, mens xDrive 50 har oppgitt rekkevidde på 630 kilometer.

Garanti

Standard 5 år / 100.000 kilometer. 8 år /160.000 kilometer på batteriet.

Normallading

Hurtiglading

Les også: Duelltest mellom BMW IX og Tesla Model X.

Tekniske spesifikasjoner BMW iX xDrive 40

Tekniske spesifikasjoner BMW iX xDrive 50