Ny rapport fra OFV: Dyrere å eie bil – men elbil er klart billigst
DOBLING: Verdens elbilsalg ble doblet i 2021 sammenlignet med året før. Tesla sto for 21 prosent av det globale salget, mens Volkswagen var størst i Europa.
Prisen på energi har økt kraftig det siste året. Både bensin, diesel og strøm er blitt dyrere og bidratt til at det koster mer å kjøre bil nå enn tidligere.
Det er gjort flere beregninger knyttet til energiprisene i det siste, og med unntak av enkelttimer noen få dager, kommer elbilen ut som det rimeligste alternativet, til tross for skyhøye strømpriser.
Opplysningstrådet for veitrafikken (OFV) går grundigere til verks, og denne uken ble den årlige rapporten «Kostnader ved bilhold» publisert.
Her presenteres eksempler på hva det koster å ha en bil gjennom ett år, fordelt på bilens pris som ny og forskjellige kjørelengder.
Beregningene inkluderer alle utgifstposter knyttet til bilhold, som verditap, drivstoffutgifter, renter, forsikring, bompenger, service/vedlikehold, og så videre.
Og for tredje året på rad er beregningene brutt ned på fire forskjellige biltyper:
Rapporten viser at det er langt billigere å eie en elbil enn en tilsvarende fossilbil.
– Kjøper du for eksempel en ny elbil til 450.000 kroner, og kjører 15.000 kilometer i året, er kostnadene nesten 18.000 kroner lavere i året enn for en bensinbil til samme pris, sier spesialrådgiver Jan Petter Røssevold i OFV.
Går man opp et hakk i pris, er kostnadene fortsatt lavest for elbil.
– Kjøper du en ny bensinbil til 600.000 kroner, og kjører 15.000 kilometer per år, koster det deg nærmere 13.600 kroner mer per år i bensinutgifter enn det koster å lade en elbil til samme pris hjemme, sier Røssevold.
Her får du noen flere eksempler:
Nybilpris: 300.000 kroner
Kjørelengde
10.000
15.000
20.000
30.000
Elektrisk
54.751
66.884
74.467
90.656
Ladbar hybrid
60.825
76.584
89.778
117.158
Diesel
63.067
80.824
95.514
125.887
Bensin
63.446
81.269
96.025
128.864
Nybilpris: 450.000 kroner
Kjørelengde
10.000
15.000
20.000
30.000
Elektrisk
72.523
87.932
95.498
120.012
Ladbar hybrid
80.126
100.029
114.614
147.198
Diesel
81.596
103.550
119.433
154.613
Bensin
83.210
105.787
122.291
160.717
Nybilpris: 600.000 kroner
Kjørelengde
10.000
15.000
20.000
30.000
Elektrisk
90.166
110.909
119.359
148.556
Ladbar hybrid
99.847
124.475
141.711
180.726
Diesel
101.281
128.385
147.085
189.034
Bensin
104.381
133.035
153.285
201.004
Nybilpris: 800.000 kroner
Kjørelengde
10.000
15.000
20.000
30.000
Elektrisk
111.844
134.804
149.363
187.200
Ladbar hybrid
122.607
152.677
171.119
211.923
Diesel
123.276
155.020
175.357
225.509
Bensin
129.000
164.157
187.905
244.837
Nybilpris: 1.000.000 kroner
Kjørelengde
10.000
15.000
20.000
30.000
Elektrisk
134.416
162.033
178.902
223.928
Ladbar hybrid
146.495
182.227
203.064
250.353
Diesel
148.650
187.135
211.000
271.294
Bensin
153.938
195.754
222.951
289.907
Nybilpris: 1.500.000 kroner
Kjørelengde
10.000
15.000
20.000
30.000
Elektrisk
190.343
232.112
259.682
324.542
Ladbar hybrid
202.960
253.519
281.310
344.528
Diesel
204.544
258.406
289.915
370.991
Bensin
210.439
267.868
302.943
391.152
Prisene på nye personbiler økte i sum med mellom én og to prosent for både bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler i 2021, mens prisene på elektriske personbiler falt med cirka 1,5 prosent, skriver OFV i rapporten.
Det har vært til dels store prisendringer for enkelte modellvarianter. I 2021 ble det lansert en rekke nye bilmerker og modeller.
Selv om prisen på energi har økt voldsomt det siste året, er det ikke der de største summene forsvinner. Verditapet er den klart største kostnaden ved bilhold.
Av de totale kostnadene i OFVs regneeksempler, utgjør verditapet, altså avskrivningen, alene fra cirka 33 prosent til cirka 58 prosent.
Avskrivningsandelen av de årlige kostnadene er stigende med høyere nybilpris.
OFV har beregnet verditapet i samarbeid med Leaseplan Norge.
– Etter avskrivning og renter av bundet kapital, følger drivstoff og forsikring som de største kostnadene. For elbiler er imidlertid kostnadene til vedlikehold, service og reparasjoner ofte høyere enn kostnaden til elektrisitet, avhengig av kjørelengde, sier Jan Petter Røssevold.
Rentene spiller også inn. Norges Bank har satt opp utlånsrenten i flere omganger den siste tiden.
– Dersom renten øker med bare 0,5 prosent på en ny bil til 600.000 kroner, betyr det en økning i renteutgiftene på 1800 kroner i året. Det er varslet flere renteøkninger i tiden som kommer, sier Røssevold.
Disse forutsetningene ligger til grunn for OFVs beregninger
Gjennomsnittlig bensin-, diesel- og strømpris gjennom 2021 er hentet fra Statistisk sentralbyrå og Drivkraft Norge. Det er ikke tatt hensyn til geografiske områder eller rabattordninger.
Strømprisen per kilowattime (kWt) er et landsgjennomsnitt av husholdningsstrøm. Hurtiglading er ikke med i beregningene.
Forbruket som er lagt til grunn, baserer seg på offisielle WLTP-tall. For ladbar hybrid er det beregnet en miks på 50/50 strøm og bensin.
I utregningen tar man med gjennomsnittlig verditap (avskrivning) i hver kategori. Tallene er beregnet i samarbeid med Leaseplan.
Rentekostnadene på 5,5 prosent er en snittvurdering basert på ulike låne- og investeringsvilkår per januar 2022.
Forsikringstall er referert fra Oslo-området og baserer seg på et gjennomsnitt fra flere forsikringsselskaper. Kriteriene er ny bil, laveste egenandel, sjåfør på 40 år og 75 prosent bonus.
Trafikkforsikringsavgiften er satt til 8,15 kroner per dag.
Samlet bompengeinntekt fra personbiler i Norge er fordelt på personbilbestand og gjennomsnittsvurdering: Bensin- og ladbar hybrid biler – kr 3603, dieselbiler kr 3999 og elektriske biler kr 1802.
Det legges til grunn at dekk skal holde 40.000 kilometer og inkluderer kostnad av to hjulskift årlig.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!