SLIK SER DEN UT: Citroën ë-C4 X, som i Norge bare kommer i elektrisk utgave. Bilen kommer med en batteripakke på nokså beskjedne 50 kW, derav rekkevidden på 360 km. Men den lader til gjengjeld nokså raskt.
Salget av kommende Citroën ë-C4 X starter til høsten. De første bilene skal være på plass i Norge rundt årsskiftet.
Den nye elbilen fra Citroën har designtrekk hentet fra storbilen C5 X, og noen vil kanskje si den utfordrer den tradisjonelle kompaktbilklassen der den henter silhuetten fra en coupé, men byr på elementer fra både SUV og romslige 4-dørs sedaner. En crossover-coupé?
Den strømlinjeformete designen er mye av grunnen til den nokså beskjedne luftmotstands-koeffisienten på 0,29.
Citroën opplyser at ë-C4 X får en rekkevidde på 360 kilometer etter WLTP-målestandarden.
Bagasjerommet er på 510 liter, det må sies å være mer enn godkjent for denne klassen.
Dessverre velger Citroën vanlig bagasjeluke framfor kombiluke. Lyktedesignen ser ut til å spise inn på lukeåpningen, noe som gir smalere lasteåpning og kan se ut til å begrense bilens praktiske utnyttelse.
Men inntil vi får testet bilen er dette kun spekulasjon fra vår side, basert på bildene.
– Vi gleder oss til å introdusere enda en elbil fra Citroën i det norske markedet. Den kompletterer modellutvalget vårt, som nå strekker seg fra lille AMI via ë-C4 og ë-C4 X til vår C5 Aircross SUV – og helt nye C5 X som vi lanserer rett over sommeren. Det gir oss det mest konkurransedyktige modellutvalget fra Citroën på svært mange år, uttaler merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen, Ole S. Nedenes, i en pressemelding.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!