Kinesiske Farizon Auto: Futuristisk, elektrisk tungtransport sikter mot Europa
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne elektriske lastebilen har både dusjhjørne, kjøkken og vaskemaskin integrert i hytta.
Geely vil ikke bare dominere personbilmarkedet:
Nå vil eierne av blant andre Volvo Personbiler (Volvo Lastvagnar AB er fortsatt svensk), Polestar, Lotus og et stadig økende antall bilmerker, også satse tungt på tungtransport og varebiler i Europa.
Spennende saker på vei
Lær deg navnet Farizon Auto først som sist.
Selskapet hadde oppstart i 2016, og konsentrerer seg om nullutslipps-varebiler og -lastebiler.
Og de skal både bli autonome – og til og med førerløse – i fremtiden.
De bygger allerede store mengder lastebiler, og i mars i år annonserte de at de at de hadde satt opp et stort batteribytteanlegg for sementbiler. Batteriene veier tre tonn.
Farizon Homtruck
Dette er en trekkvogn for semitraller og er et direkte alternativ til Tesla Semi.
Det er en typisk «bulldog», altså lastebil uten snute, noe som er aller mest vanlig i Europa, og denne har en svært moderne og aerodynamisk look.
Navnet Homtruck er valgt fordi dette blir sjåførenes andre hjem. Hytta skal inneholde bad med dusj og toalett, en enkeltseng, kjøleskap og tekoker, til og med en liten vaskemaskin.
Også utvendig finner man et komplett kjøkken under panelet under selve hytta. Jo mer utstyr, jo bedre, mener kineserne.
Farizon har ikke låst seg til drivlinjer. Homtruck kan bruke både faste og utbyttbare batteripakker, og kan også drives med brenselceller.
De ønsker å lansere bilene i Europa i 2024 og vurderer også Nord-Amerika.
Interiøret er lyst og luftig og det vi ville kalt skandinavisk design.
Med lyst treverk, hvite flater, lyst, stoffkledd dashbord og gule setebelter, kunne dette vært lastebilens svar på Polestar.
Fra førerplass får du all informasjon du trenger via to førerorienterte skjermer. 360 graders kameraer hjelper sjåføren med alt som skjer rundt bilen, uansett om bilen kjører eller står stille.
Bilen skal bli selvkjørende i nivå fire. Det vil si helt selvkjørende, men at ratt og pedaler fortsatt er tilgjengelig. Det innebærer at lidar og diverse radarer blir standardutstyr.
Den vil også få blant annet kommunikasjon med andre lastebiler, slik at de kan kjøre i konvoier med sikker hastighet og tett avstand.
Dermed kan de slipstreame og spare energi.
På samme plattform viser de også den førerløse trekkvogna.
Den er bygget på plattformen til Homtruck, men er ment for kaier, terminaler, gruver og enkle kjøreruter på lukkede områder.
Den blir garantert helelektrisk og skal sørge for å ta seg til lading selv.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!