Uventet elbilnyhet fra Toyota i dag: Lang rekkevidde – vilt interiør
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette blir neste elektriske Toyota på markedet, og den vil helt og holdent erstatte C-HR i Norge. Hils på Toyota bZ Compact SUV Concept.
Toyota viste for første gang noe vi kan kalle en linjelekker Prius i går på Los Angeles Motorshow.
I dag følger de opp med noe som trolig blir den neste helelektriske bilen deres i beyond Zero-porteføljen (som altså navne-komponenten bZ refererer til).
Og Toyota har skjønt at dersom man skal selge mye fra start, satser man på noe man kan kalle SUV.
Kul design
Ved første øyekast vil vi si at dette er en sporty crossover, som helt og holdent vil stryke dagens C-HR fra lista.
Den har ennå skarpere linjer enn før, en ganske aggressiv front, nesten mer enn Sportsbilen Lotus Eletre, og heltrukne LED-striper både foran og bak.
Den har fortsatt tradisjonelle speiler og sporty, kult dørhåndtak bak. Konseptet har ladeluke på begge forskjermer, noe som ikke er helt uvanlig på elbiler fra Asia.
Det er svært lite fakta å hente ut fra Toyota ennå, så dette er i bunn og grunn bare en teaser og et sikleobjekt for mange.
Hjulene er trukket ut mot hjørnene og som kjent er en elektrisk skateboard-plattform mindre plasskrevende, så vi kan forvente bedre plass i kupeen.
Pensjonist-fiendtlig interiør
Følelsen inni tar også et sjokkartet byks fra pensjonisttilværelsen, men det gjenstår å se hvor mye som blir igjen av dette når bilen når produksjonsstadiet.
Det vi derimot kan være ganske sikre på er, at den får et høyt plassert instrumentpanel og lavt ratt, slik dette konseptet har.
Løsningen er samme oppskrift som dagens bZ4X har fått, egentlig en blåkopi fra Peugeot, som hittil har vært alene om dette.
Det er faktisk ikke helt usannsynlig at man får et litt spesielt ratt også, for bZ4X tilbys med det såkalte «Joke»-rattet.
Vi kan forvente multifunksjoner på rattet dersom knappene blir seende ut som nå, umarkerte.
Interiøret er så å si knappefritt og det meste skal betjenes med skjerm. Skjermen er oppdelt i kategorier som helt sikkert kan konfigureres, men man har kortkommandoer for temperaturstyring.
Her hjemme skulle vi nok likt å se det samme for setevarme, hvis ikke den er automatisk temperaturstyrt.
Instrumentskjermen er forbeholdt viktig informasjon om selve kjøringen, trolig med visning av statusen for autonome funksjoner, andre kjøretøyer etc., noe Tesla-eierne har blitt godt vant til.
En avansert kjørecomputer er også på plass.
Lang rekkevidde
Displayet på bildet over i denne artikkelen viser 29 mil rekkevidde med litt over halvfullt batteri.
Det antyder 55 mil rekkevidde, noe som hadde vært sårt kjærkomment etter Toyotas bZ4X, som ikke gjør det veldig bra på det området. Det kan også antyde at man har et faststoffbatteri i vente.
Displayet viser også at man vil komme 7,7 kilometer per kWt. Det er i så fall bedre enn noen eksisterende biler i dag, men faktisk ikke stort bedre enn Tesla Model Y.
Sjekk for øvrig saken under:
Vill midtkonsoll
Midtkonsollen er enkelt oppbygget med en søyle fra gulvet og viser at man får to trådløse ladere for mobil, nærmest på et svevende fuglebrett.
Gir velger man med knapper og man har faktisk også en fysisk volumknapp der også. På samme søyle er det montert et enkelt armlene, uten særlig lagringsplass.
Søylen inneholder også ventilasjonsdyser. Det gir en virkelig luftig opplevelse, men neppe en løsning vi kommer til å se.
Under null i utslipp
Toyota fremhever bærekraft i beyond Zero-konseptet sitt.
Interiøret inkluderer flere miljøvennlige detaljer, som seter av plantebaserte og resirkulerte materialer.
En personlig assistent i bilen skal forbinde føreren og passasjerene med bilen, gjennom lyd og visuelle lyssignaler som beveger seg rundt i kupeen og responderer på forespørsler eller kommandoer fra alle i bilen.
Det skal virkelig bli spennende å se hvordan Toyota vil bite fra seg i elbillandskapet når denne bilen kommer på markedet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!