Anlegget i Oslo har 100 hanglende ladebokser: Nå skal ladingen i Norges største ladegarasje bli pålitelig igjen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Alle de hundre ladepunktene i parkeringshuset skiftes ut – i tillegg skal det settes opp åtte 150 kilowatts lynladere.
At det skal komme åtte nye lynladere midt i Oslo sentrum er faktisk fremdeles noe i nærheten av en begivenhet, og de kommer garantert godt med i hovedstaden når de er på plass.
Men vel så viktig er det at de 100 ladepunktene i parkeringshuset på Vulkan blir oppgradert og forhåpentlig til å stole på igjen.
Det har ikke akkurat vært tilfelle det siste året, til irritasjon og fortvilelse både for tilreisende og for mange beboere i området, som bruker laderne der til å strømme opp bilen over natten.
Lade-bingo på Vulkan
Tidvis har det nærmest vært litt bingo-aktig om man har fått i gang ladingen eller ei på de hundre ladepunktene, som når de funker skal kunne gi inntil 22 kW når du plugger til bilen din med type 2-ladekabelen.
Ladegarasjen som går over tre plan i parkeringshuset på Vulkan fungerer nemlig også som en del av Bymiljøetaten i Oslos ladetilbud for hovedstadsbeboere som gateparkerer i området og altså ikke har mulighet for å ha sin egen ladeboks.
Vulkan-ladingen ble åpnet med glitter og stas av blant andre MDGs Lan Marie Berg i mars for nærmere seks år siden:
Etter at ladeselskapet som da var en del av Fortum Charge & Drive – og som nå heter Recharge – åpnet Norges mest avanserte ladegarasje, skal det altså dessuten komme åtte lynladere på plass i garasjen.
Lynladerne skal erstatte de to 50 kW-hurtigladerne som står der nå.
– Har hanglet litt
Recharge drifter anlegget på Vulkan – som i tillegg til de mange ladepunktene og de to hurtigladerne – også består av et stort batteri som sørget for å redusere toppene av effektforbruket.
– Det er spesielt de hundre normalladerne som har hanglet litt, så vi bytter ut alle sammen med nye modeller som er enklere å vedlikeholde, sier Anders Harridsleff i Recharge i en pressemelding.
«Litt og litt, fru Blom», vil nok en del som har prøvd seg på Vulkan-laderne i det siste antakelig innvende, men tilbake til Harridsleff i Recharge:
– Elbilsalget i Oslo har gått mye fortere enn noen forventet for fem år siden, så anlegg som dette har nærmest blitt kritisk infrastruktur i byen. De nye ladeboksene er enklere å reparere og også enklere å bytte ut dersom den enkelte ladeboksen ikke kan repareres, fortsetter han.
Oppgraderingen er i gang
De to 50 kilowatts hurtigladerne på Vulkan skal altså erstattes med åtte 150 kilowatts lynladere.
Dette vil legges merke til, mener Harridsleff:
– Det er ikke hverdagskost med åtte lynladere på samme sted sentralt i Oslo. Det er heller ikke bare enkelt å få til, men dette er en oppgradering vi er sikre på at mange vil sette pris på i et så godt besøkt ladeanlegg, sier han.
Arbeidet med å oppgradere anlegget er nå i gang.
I første omgang skal de hundre ladeboksene byttes ut, deretter skal lynladerne settes opp.
Det er planlagt gjennomført i løpet av vinteren.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!