Ferske tall viser stor elbil-vekst: Europa tar etter Norge i nybilsalget
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I EU økte salget av elbiler med 28 prosent fra 2021 til 2022. Tyskland tar innersvingen på de fleste – bare Nederland og de nordiske landene har høyere elbilandel.
Det var ikke bare Norge som opplevde en bonanza i det elektriske nybilsalget i 2022. For det tok av i flere EU-land, særlig oppunder jul.
ACEA (The European Automobile Manufacturers’ Association) melder om svært mange land med høye elbil-andeler i salget siste kvartal i fjor.
Du kan lese hva ACEA selv skriver om utviklingen her.
Over halvparten elektrisk på tampen av fjoråret
Tallene fra ACEA viser at alt av piler peker opp for elbiler ved utgangen av fjoråret, se grafen under.
På grafen ser vi at Norden ligger klart over de andre europeiske landene (mørkegrønn strek). I fjerde kvartal 2022 endte faktisk det elektriske nybilsalget på 52,3 prosent.
Av de store bilproduserende landene på kontinentet, har Tyskland det høyeste elbilsalget med 25,3 prosent. Nederland hadde 30,9 prosent.
Tyskland med over én million elbiler
Alle nye biler som selges i EU skal være utslippsfrie innen 2035, ifølge avtalen mellom medlemslandene og EU-parlamentet.
I hjemlandet til VW, BMW, Audi, Opel, Porsche og Mercedez-Benz, kjører de på med både elbil-produksjon og -kjøp.
Det totale antallet elbiler på tyske veier passerte én million i fjerde kvartal, og én av fire valgte elektrisk da de kjøpte ny bil til jul.
Det høye salget på slutten av året skyldes, i likhet med i Norge, at myndighetene reduserte elbilfordelene fra 1. januar 2023. Dermed hastet det å anskaffe elbil for mange tyskere.
– I Tyskland er kjøpsinsentivene for elbiler redusert, og de er fjernet helt for ladbare hybrider. Det er derfor grunn til å forvente en nedgang i det elektriske bilsalget i år, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Norge leder fortsatt i Norden
Hvis vi ser på hvert enkelt land i Norden, ser bildet slik ut for det elektriske nybilsalget i siste kvartal i fjor:
- Norge 81,5 prosent
- Island 54,3 prosent
- Sverige 44,4 prosent
- Danmark 28,8 prosent
- Finland 24,8 prosent
Det meldes imidlertid om stor nedgang i elbilsalget i Norge nå i januar.
Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at elbilandelen forrige måned endte på 66,5 prosent.
Selv om Christina Bu mener det er litt for tidlig å rope ulv, ulv ennå, så er hun tydelig på følgende:
– Bilkjøperne tåler ikke flere overraskelser som vektavgiften vi fikk i fjor høst. Tvert imot må politikerne i revidert nasjonalbudsjett være forberedt på å gjøre justeringer for å sikre at elbilandelen holder seg høy.
Europeisk rekord for elbiler
I 2022 ble det solgt 1.123.778 elbiler i EU. Året før ble det solgt 878.432 elbiler, noe som gir en økning på 28 prosent.
Men ellers selges det færre biler enn før. I 2021 ble det solgt 9.703.323 biler totalt, mens det ble solgt 9.257.208 i fjor.
Trekker vi fra antall elbiler for begge år, får vi en nedgang i solgte fossilbiler på åtte prosent.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!