Jeep Avenger blir tidenes billigste Jeep? Så mye vil «årets bil i Europa» koste i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I dag slapp Jeep de norske prisene på sin elektriske modell Avenger. Og prisen er såpass lav at modellen fort kan bli en salgsvinner her hjemme.
Amerikanske Jeep har vært synonymt med avgiftsfiendtlige modeller i nær sagt all tid.
Nå kommer derimot lille Avenger, en skikkelig kompakt SUV på litt over fire meter, til en svært hyggelig pris.
Her er prisene:
- Jeep Avenger Longitude: 328.900 kroner
- Jeep Avenger Altitude: 358.900 kroner
- Jeep Avenger Summit: 378.900 kroner
Prisene over inkluderer ikke frakt og levering.
Allerede fra innstegsmodellen Longitude skal denne bilen være meget godt utstyrt, med avanserte førerstøttesystemer, Hill Descent Control og Jeep Selec-Terrain.
Trådløs Apple Carplay og Android Auto er også på plass, sammen med nøkkelløs start og en ombordlader på 11 kilowatt.
Nye Jeep Avenger skal etter planen være på plass hos forhandlerne nærmere sommeren.
– Vendepunkt for merket
Dette er selvfølgelig en elbil. Den første i Jeeps historie, og den er strengt tatt ikke bygget i USA heller, men i Europa, for det europeiske markedet.
Avenger er bygget på den kompakte kombinerte el-/fossil-plattformen som vi ser en rekke andre biler på om dagen.
Tidligere i år gikk modellen helt til topps i den gjeve europeiske «Car of the Year»-kåringen:
Med en lengde på litt over fire meter, er Jeep Avenger en kompakt SUV som posisjonerer seg i det raskt voksende B-SUV-segmentet.
– Vår nye Jeep Avenger representerer et viktig vendepunkt for merket, og er den første av en portefølje av helt nye elektriske Jeep-modeller som blir introdusert i Europa. Bilen er skreddersydd for det norske markedet, med egenskaper som bringer noe helt nytt inn i denne klassen, sier Shant Håndstad i en pressemelding.
Han er merkesjef for Jeep hos importør Bertel O. Steen.
Jeep-light
Avenger holder neppe følge med Jeep Wrangler Rubicon i terrengeløypa.
Faktisk fås den (kremt) bare som forhjulstrekker fra start.
Kombinasjonen av korte overheng og store hjul, skal gi Avenger den beste bakkeklaringen i segmentet med sine 20 centimeter.
Og som kjent kan man komme langt med fart, mot og litt ekstra bakkeklaring.
Mange kjøremoduser
Føreren kan velge mellom «Normal» for hverdagskjøring; «Eco» for å øke rekkevidden eller «Sport» for mer kjøreglede.
«Snow» gir maksimal trekkraft på isete veier eller stier, «Mud» skal gi deg bedre grep på gjørmete hytteveier, mens «Sand» angivelig gir deg ekstra grep på løst underlag.
Hvordan forskjellen blir i praksis, gjenstår å teste ut i praksis for vår del, men snømoduset hjalp i hvert fall ikke stort for bilene vi testet det på her.
Med en angrepsvinkel på 20 grader, og en utkjøringsvinkel på 32 grader, har du muligheter til å komme deg frem både i byen og i skauen uten å ødelegge karosseriet.
Avenger har en elektrisk rekkevidde på opptil 400 km (WLTP) takket være en helt ny 400-volts elektrisk motor med 156 hestekrefter (115 kilowatt) og 260 Newtonmeter dreiemoment som henter energien fra et 54 kWt batteri.
Smart og fleksibel
Det robuste interiøret er inspirert av Jeep-historien, særlig av ikoniske Jeep Wrangler.
En stor skjerm foran føreren kompletteres med en 10,25 tommer stor berøringsskjerm, godt synlig for både fører og passasjerer.
Interiøret i Jeep Avenger er tilpasset aktiv bruk, og totalt har fører og passasjerer tilgang på 34 liter med oppbevaringsplass – over dobbelt så mye som det som er vanlig i dette segmentet.
Bagasjerommet på 355 liter kan utnyttes best mulig gjennom lav innlastingshøyde, kombinert med håndfri, elektrisk åpning av bakluken, noe som ikke er vanlig i dette segmentet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!