Historisk miljøvedtak i EU: Dødsstøtet for nye fossilbiler
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
EU-parlamentet har talt. Reguleringen som krever nullutslipp for alle nye personbiler og -varebiler i Europa innen 2035 er endelig i boks.
I oktober i fjor kunne Elbilforeningen fortelle at det kun gjensto formelle godkjenninger. Nå er disse i boks.
Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, mener avtalen er viktig fordi EU er den største økonomien i verden som har tidfestet utfasingen av forurensede biler i nybilsalget.
– Dette er fantastiske nyheter og svært viktig for raskere klimakutt. Dagens vedtak kommer til å ha mye å si for å få fortgang i utviklingen både i Europa og resten av verden. Vi vet at den norske elbilsuksessen har vært viktig for forkjemperne.
Bu legger til at for norske forbrukere kan dette også bety at det blir enda flere elbiler å velge mellom, og etter hvert også mer konkurransedyktige priser.
Etter vedtaket på selveste valentinsdagen sendte Europa-parlamentet ut en egen pressemelding, den kan du lese her.
Mot slutten av 2025 vil EU-kommisjonen publisere en rapport. Denne vil deretter komme annethvert år, og skal sjekke hvordan det går mot målet om nullutslipp mobilitet på veiene.
Skuffende for elektrifisering av tungtransport
– Dette er et viktig signal ikke bare til Europa, men til hele verden om at tiden er inne for full elektrifisering av biler, busser og lastebiler, sier Monica Araya, seniorrådgiver for den internasjonale Drive Electric-kampanjen.
Hun gir ros til de som i dag har vist handlekraft i en vanskelig tid.
– Selv om Europa står midt oppi en krig, har vi heldigvis politikere som klarer å se framover og som er opptatt av det grønne skiftet
Men Araya er ikke fornøyd med absolutt alt:
– Det er synd at EU-parlamentet ikke klarte å bli enige om en endelig sluttdato for fossil tungtransport. Likevel er det positivt at det nå blir krav om 90 prosent CO2-kutt innen 2040 for de fleste tunge kjøretøy. Dette er et sterkt signal til markedet om at de nå må ruste seg for en endring.
Den store klimapakken
«Fit for 55» er navnet på den store klimapakken, der dagens enighet om bilpolitikken, er det første direktivet som landes.
Denne brede EU-satsingen legger premissene for hvordan EU skal kutte klimagassutslippene med 55 prosent.
Nå pålegges altså bilprodusenter i Europa å kutte utslippene til nye biler i 2030 med 55 prosent sammenlignet med 2021-nivå, og deretter øke utslippskuttet til 100 prosent i 2035.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!