Test av BMW iX M60 xDrive: Den beste el-SUV-en hittil?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
BMWs motorsportavdeling har ikke klart å holde seg unna den svære iX. Skal vi tro emblemet på bakluka har de gitt den en effekt tilsvarende en 6-liters bensinmotor.
Men er det en M?
Alle som kan sin BMW, spisser fokuset litt når betegnelsen begynner på M. Og særlig hvis den heter noe så enkelt som M1, M2, M3 osv.
Da er det snakk om hardcore-modellene. Og da vet vi at vi har mye mer moro i vente fra den kanten.
Det jobbes med en elektrisk M3-erstatter, selve ikonet i M-modellene. Prosjektet er bygget på en helelektrisk plattform med en motor til hvert hjul. Dét kan bli virkelig spennende.
Men de nøyer seg ikke med det. Det finnes en skog av modeller for de som liker kraft, men fortsatt full komfort også.
Og nå skal disse kundene ha elbiler.
Hittil er de velsignet med i4, som har fått en M50 xDrive-versjon og nå sist iX M60 xDrive.
BMW iX M60 oppsummert:
Pluss
- Komfort
- Krefter
- Høyt tillatt hengervekt
Minus
- Høyt forbruk
- Litt lav ladehastighet
- Litt lite bagasjerom
Lite sport å spore
Kjennerne ser med en gang at du kjører toppmodellen. Grill, listverk og logoer er i bronse og hjulene er større.
Ellers er det svært få forskjeller på toppmodellen. Det aller meste kan krysses av på lista på de rimeligste modellene.
Sportsstoler er ikke-eksisterende. Du sitter fortsatt høyt i de samme fluffy stolene, som er trukket helt ned til gulvet.
Du betjener det meste med krystallknapper, eller med fingertuppen på skjerm. Så det er lite karbon og fargede belter.
Som gammel BMW-eier savner jeg faktisk flere justeringsmuligheter.
Jeg får ikke forlenget puta og mangler tilstrekkelig tilt i forkant. Og aller helst ville jeg ha sittet enda lavere.
Den eliverte sittestillingen gjør at man ser ned på et stort dashbord med sentralt plassert høyttaler, og har utsikt over en svær, buet flatskjerm.
Bortsett fra noen få M-karakteristiske designelementer på instrumentene, er det lite sportslighet å spore innvendig.
Hva mer vi mener om interiør, betjening og plass, kan du lese om i lenka under.
Vi konsentrerer oss om kjøringa i denne saken og har altså for anledningen dratt opp til Rudskogen Motorsenter.
Dirrer av power
Det føles litt gammeldags å starte bilen med knapp når du allerede har satt deg inn nøkkelfritt.
Et trekk på girvelgeren så velger du Drive. Adaptiv regenerering er standard.
Du kan velge tre trinn også, men da må du inn i menyen. Et ekstra trekk i girspaken gir deg tilnærmet kjøring med én pedal.
Den ordinære iX50 har 240 kW (326 hk) og 630 Nm.
M60 har en forbigående systemeffekt på 455 kW (619 hk) og 1.045 Nm – der den kun leverer makseffekten i ti sekunder av gangen.
Når de ti sekundene er borte, er makseffekten 397 kW (540 hk).
Men 10 sekunder holder til å nå toppfarten på 250 km/t og man trenger ikke full effekt for å holde farten, så tidsbegrensningen har ingen praktisk betydning.
Full av selvtillit
Vi testet toppfarten på autobahn utenfor Berlin under lanseringen. Der klarte iX60 glatt sine 250 km/t og gjorde det med fjellstø selvtillit.
Akselerasjonen fra stillestående til 100 dropper fra 6,1 til 3,8 sekunder.
Da må du ha kjøreprogrammet Sport, og ha både brems og gass i bunn.
Da står bilen nærmest og dirrer, akkompagnert av en lydkulisse signert musikeren Hans Zimmer.
Det er sånn tyskerne kompenserer for manglende akselerasjon i forhold til Tesla.
Sjekk det gjerne i filmen øverst i denne artikkelen, eller på vår film av Mercedes-AMG EQE 53. Den har også en saftig lydopplevelse i sammenheng med Launch Control.
Vi tester iX60 på en snøkledd og ubesudlet bane denne dagen. ESP-systemet leter frem grepet på en imponerende måte.
Imponerende rekkevidde, men …
BMW iX M60 er mer enn bare programmering og utstyr. Den har forsterket hjuloppheng og større hjul, men det innebærer også at matchvekten går opp 149 kilo.
Og sammen med ekstra rullemotstand, krymper rekkevidden med 69 kilometer, fra 630 til 561 km.
Nyttelasten går også ned fra 560 til 426 kilo. Alle sammenligninger er med iX 50.
Superkomfortabel og trygg
Kjøreegenskapene er bilens største fordel. X5 var noe av det mest komfortable man kunne kjøpe da den kom i 2019. Om iX ikke overtar tronen, så følger den hvert fall opp.
El-drivlinja er lydløs, vibrasjonsfri og responsiv. Kupeen er svært godt støyisolert.
Understellet svelger ujevnhetene på en sporty og tight måte, uten å ofre komfort, selv om den er langt fastere enn de fleste i segmentet.
Luftfjæring er standard, og byr på en presisjon og komfort vi har til gode å se i noen annen stor elektrisk SUV i dette segmentet.
Bilen føles dønn trygg, svær og svært kompetent, selv på vanskelige vinterveier.
Og den er state of the art på regenerering når den går i auto-modus.
Laserlys som standard
BMW iX M60 holder deg fint på veien når du kjører med adaptiv fartsholder, og har helt fantastiske laserlys som standard.
Firehjulsdriften skal også være svært avansert for å slippe hjulspinn, noe vi også får bekreftet på Rudskogen.
Bilen har en svak bakhjulsdrevet balanse. I Sport, med antispinn koblet ut, kan man teste ut balansen som bor i den. Vil du more deg litt med bilen kan du fint sende hekken ut.
Samtidig kler bilen den svakt bakhjulsdrevne drivlinjen godt, og føles både mer inspirerende og behagelig enn flere andre biler i segmentet.
Imponerer ikke ved ladestolpen
Bilen tar imot opp mot 195 kW på lynlader, noe som ikke er grensesprengende raskt.
Det hjelper at BMW har automatisk forvarming av batteriet før lading, men det betinger foreløpig at du legger inn ladestasjonen i navigasjonen.
Da er det ikke gunstig at bilen verken skjønner norsk når du snakker til den, eller finner ladestasjoner langs ruta du skal.
Manuell forvarming rett rundt hjørnet
Jeg bruker 59 minutter på å lade fra 6-90 prosent.
Da må vi huske at batteriet er på hele 105,2 kWt netto, så det tar en del tid å fylle på så mye strøm.
Å lade fra 20-80 prosent er desidert best for både batteriet og lommeboka. Da bruker vi drøyt 36 minutter.
De som har 400 volt tilgjengelig i sikringsskapet kan glede seg over at ix M60 også har ombordlader på 22 kW som standard.
Da får du ladet bilen fra tom til full på drøyt fem timer hjemme.
Bruker mye
Dette er en bil på 2,6 tonn. Det er tungt, men ikke grunn nok ene og alene for det som er et relativt høyt forbruk:
Oppgitt WLTP-forbruk er på 2,27 kWt på mila.
Sånn sett er det imponerende at vi ender med et forbruk på 2,25 på vår testrunde, særlig med tanke på temperaturen, som er minussiden.
Grunnen til at vi alltid ender med lavere forbruk, er at WLTP også tar med strømtap under lading.
Forbruket på motorveitesten ender på 2,29 kWt på mila. Det er knapt noen økning, så der ser vi effekten av en lavere luftmotstand.
Cd-verdien er på 0,25. Det er lav luftmotstand for en stor SUV, og lavere enn man skulle tro når man ser bilen.
Konklusjon
Du kjøper ikke iX M60 for å oppleve noe sportslig.
Prisforskjellen på 482.000 kroner kan være vanskelig å forsvare, for i bunn og grunn er det bare litt mer krutt i akselerasjon man merker.
Men BMW sukrer pillen noe, for du får:
- Den beste live cockpit-pakka
- Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound høyttalersystem
- BMW Laser Light med supert lys
- Nøkkelfri åpning
- Aktiv seteventilasjon for fører og passasjer foran
- Aktiv styring
- Adaptiv luftfjæring og store hjul
Alt er ting du vil ha, og dette senker prisdifferansen betraktelig.
Foreløpig er det solgt i underkant av 300 iX M60 i Norge. De fleste finner nok det de trenger i iX50.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!