Forbrukerrådet og Elbilforeningen støtter regjeringens forslag: Kortterminal må bli obligatorisk på ladestasjonene
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi står på forbrukernes side, og da må vi gjøre ladingen enkel og tilgjengelig for alle, sier Unni Berge i Norsk elbilforening. Og får full støtte av Forbrukerrådet.
Berge er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen. Sammen med Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, opplever hun at dette er en gledens dag.
De er svært fornøyde med at regjeringen har tatt hensyn til forbrukernes behov, og vil gjøre det enklere å lade.
Elbilforeningen og Forbrukerrådet støtter regjeringens forslag om at nye hurtigladere må tilby kortbetaling fra sommeren av.
– Det må være mulig å lade også for forbrukere som ikke har en smarttelefon, eller som ikke ønsker å registrere et kundeforhold, sier Iversen.
I dag, fredag 17. mars, går fristen ut for regjeringens høring om å påby mulighet for «tæpping»/kortbetaling på nye hurtigladere som bygges etter 1. juli.
Kortterminal er ikke dyrt
Det er blitt skapt et inntrykk av at lovkrav om kortbetaling vil være svært fordyrende, og dermed kan bremse utbygging av ladestasjoner.
Dette mener Iversen og Berge er både misvisende og feil.
– Vi er enig med høringsnotatet som sier at på sikt vil betalingsterminaler være en standardløsning med små eller ingen ekstra investeringskostnader, sier Berge.
Elbilforeningen har hentet inn tall for å sjekke hvilke summer det er snakk om.
– På kort sikt kan kostnadene dreie seg om mellom 5000 og 14.000 kroner for en betalingsterminal, sier Berge.
I tillegg kommer moderate utgifter til montering og drift. Det er fullt mulig for én terminal å betjene flere ladepunkter.
Kortbetaling vil utgjøre en liten del av kostnadene all den tid en hurtiglader gjerne har en kostnadsramme fra 500.000 til om lag en million kroner.
Trenger 9000 hurtigladere
I faggrunnlaget til regjeringens ladestrategi estimeres det at vi trenger 9000 hurtigladere innen utgangen av 2025.
I dag har vi passert 6000 hurtigladere i Norge, noe som betyr at rundt 3000 nye ladepunkter må etableres innen få år.
Regjeringen planlegger også å fremme et forslag om påbud om ettermontering på eksisterende hurtigladere, men det er varslet behandling av dette i en senere høring.
Her kan du lese Elbilforeningens høringssvar til Samferdselsdepartementet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!